The Maloik Rock Blog

Crashdiet står för årets comeback

Ni känner säkert till historien om Crashdiet vid det här laget.
2005 släppte bandet albumet Rest in sleaze som idag räknas som en modern klassiker. I början av 2006 nåddes vi av den tragiska nyheten att sångaren Dave Lepard hade begått självmord.

Trots det enorma bakslaget så har bandet släppt tre album till med två olika sångare; en med Olli Herman och två med Simon Cruz. Tre hyfsade skivor, men inte top notch. Efter att Simon lämnade bandet har det varit tyst ett bra tag – ända till den 8 januari 2018 då det första livstecknet kom när singeln We are the legion släpptes. Den 30 mars samma år klev bandet upp på scenen igen, denna gång med deras nya sångare Gabriel Keyes bakom mikrofonen.
Nu spolar vi fram tiden några månader till nutid. Vi har kommit till september 2019 och äntligen är nya albumet Rust här vilket är det det första albumet sen 2013.

Vi har under året fått några teasers i form av fyra singelsläpp som har antytt att det har varit något stort på gång och visst var det så! Efter att ha lyssnat på samtliga låtar på nya albumet så kan jag bara konstatera att Crashdiet är tillbaka och det med råge för här kan vi snacka en comeback med stort C.
Titelspåret som inleder skivan ger mig vibbar av Mötley Crües klassiker Dr. Feelgood som sen går över till grymma Into the wild som kan bli en riktig allsångsdänga. Annars så känner man igen sig när man lyssnar på skivan. Idiots, Parasite och Filth & flowers sitter precis där dom ska sitta. Fjärde låten In the maze är en positiv överraskning där bandet tar ut svängarna från deras traditionella sleaze och den växer mer och mer ju mer man lyssnar på den.
Waiting for you love är dock en låt som dessvärre inte föll mig i smaken. Har lyssnat på den några gånger men den fastnar inte trots att Gabriel sjunger otroligt bra. Även Stop weirding me out tycker jag är något svag i sammanhanget – som tur är så finns det ju nio låtar till på skivan som håller absolut toppklass!
Om jag får dela ut en guldstjärna till så går den till nya sångaren Gabriel. Jag hade förmånen att få intervjua honom förra hösten och ställde då frågan hur han tänkt hantera det faktum att han skulle ersätta sina föregångare. Fick då svaret att han inte tänkte kopiera någon utan han ville göra sin egna grej och skapa sitt eget rykte. Och hans insats på Rust har absolut tagit honom ett stort steg framåt i rätt riktning mot exakt det målet. Efter att ha sett honom live och nu även hört honom sjunga på skiva så kan jag bara konstatera att grabben är ett fynd. Med Gabriel bakom mikrofonen har Crashdiet hittat en helt ny glöd och spelglädjen hörs tydligt genom mina högtalare.
Betyget blir naturligtvis högt. Om man kan få en guldmedalj för årets comeback-album så kan Crashdiet promenera rakt upp på prispallen och hämta den. Det är bara att lyfta på hatten och konstatera att jag verkligen ser fram emot releasefesten på Harry B James i Stockholm nu på lördag.

Band: Crashdiet
Titel: Rust
Genre: Sleaze