The Maloik Rock Blog

Dan Reed Network, Origins

Release: 23 November via AOR Heaven

Say hallo to the rainbow child…

Det finns så otroligt många låtar I Dan Reed Network´s katalog och ändå är det Rainbow Child som spelar i skallen på mig direkt när jag hör namnet. Nu är det dags för ett nytt album och jag lyssnar när jag pluggar, när jag tränar och när jag lagar mat. Albumet heter Origins och innehåller 8 spår. Skivan avslutas, till min stora förtjusning, med just Rainbow Child. Första singeln från albumet, Fade to Light finns på youtube med officiell video och ni hittar den här: https://youtu.be/eJQogH3ZfRg. Inspelningen av videon gjordes i Blueprint Studio´s där man öppnade dörrarna för allmänheten som fick komma in och se på medan låten spelades in. Dan Reed själv har sagt:

“The video for Fade To Light is taken from the inaugural live studio recording session at Blueprint Studios in Manchester and is the perfect microcosm for this entire process. What I think really translates throughout is how having an audience in the room fed the band with a unique energy that pushed us to expand our creative horizons. We’re thrilled with the results.”

Faktum är att hela albumet spelades in i olika studios med öppna dörrar för fansen. En resa som avslutades med inspelningen av Rainbow Child här i vår egen huvudstad i Studio 4!

Fade to Light är en riktigt bra låt, den har skönt gung och jag gillar det lugn som genomsyrar den även om den har en rockig tyngd. Man kan höra influenser från band som Live och Creed. Ritual som följer upp är inte riktigt lika självklar för mig. Den går tillbaka en del till 90-talet vilket vi vet inte alltid bra bra. Right In Front Of Me tar upp spåret igen och visar hur Dan Reed Network lyckas skapa en soft rock som är lätt att ta till sig. Om Ritual representerar den sämre delen av 90-talet så kliver Right In Front Of Me och bevisar att det kom gott ur det också. Forgot To Make Her Mine är en funkig låt med old-school synth och en skön retrostil, en låt som andas 80-tal men som passar in perfekt på vilken fest som helst 2018. Shameless går igång och jag älskar den från första tonen. När Dan Reed börjar sjunga vet jag att det här kommer bli min nya favorit. Plötsligt har musiken tagit ett kliv in i 2010 talet, syntharna finns kvar och det omisskänsliga Network soundet ligger där men melodierna och den lite mindre glättiga tonen med sköna körer och riktigt snygga gitarrer gör sitt. Let It Go är en klassisk rockballad, varken mer eller mindre. Reach Out lyfter upp tempot och nivån igen. Lite modernare, lite mörkare och lika tajt som det alltid är när det kommer till Dan Reed Network. Och så avslutas det hela med klassikern Rainbow Child. Precis som när de spelade på Sweden Rock 2016 får jag lite rysningar. Den här låten passar mig alltid.

Bäst: Shameless som bevisar att de kan skriva låtar som känns fortfarande.

Sämst: Ritual som känns som ett snedsteg helt enkelt.

/P. Pousár