The Maloik Rock Blog

Opeth, Garden of the Titans Recension & visning av nya DVD:n i Göteborg

Giganterna Opeth med sin senaste release Live skivan Garden of the Titans som släpptes 2/11 och spelades in på Red Rocks Amfiteater, Colorado usa. Det blev ett av stoppen på deras turne förra året med albumet Sorceress och en ikonisk plats att spela in på. Legender har spelat där men Opeth är första Metal bandet som framträtt på denna scen. Som fjärde live album valde dem att göra detta annorlunda och det har gått 3 album sen senaste så det var dags. Så istället för i England och inomhus så blev det på Red Rocks i Amerika.

I samband med releasen så har de valt att göra en specialvisning på Bio Rio i stockholm och Bio Roy i Göteborg där medlemmar har varit närvarande för QnA samt signering. Jag åkte på den i Göteborg, hyffsat mycket folk kom. Det var med spänning man satt och väntade på att klockan skulle bli 17. Fler och fler kom och satt i väntan, Mikael Åkerfeldt och Fredrik Åkesson var närvarande på eventet och kom lite men inte alltför sent. De tog ett foto med alla som kom dit och efter blev det frågor från publiken.

Alla fick och det blev många frågor både på svenska som engelska, som när nästa spelning i Göteborg är? Vilken stämmning gitarrerna har på vissa album? Bästa spelning? m.m. Även Rocksverige var på plats och ställde egna frågor.

Jag ställde frågan, vilket är erat favorit album nånsin? Som svar fick jag Mikael, Beatles white. Å Fredrik, Rainbow Down to Earth.

Efter flera frågor så fick de avsluta och skynda sig till stationen för tåget mot Stockholm, jag hann få mina skivorna signerade innan de lämnade. Därefter började live filmen.

Det var väldigt bra ljud och bilden var knivskarp, det var som om man själv hade varit där. Sorceress började allt och fortsatte in i Ghost of Perdition, sen hälsade Mikael på publiken med mellan snack. Där efter fortsatte konsären i den takten. Med alla vinklar som togs så känner man hur mäktigt Red Rocks är, stort och högt. Låtlistan hade 10 stycken från olika album och främst de som inte varit med föregående live skivor, konsären pågick nästan 1:30 minuter vilket inte märktes.

En lysande spelning med variation som ger en helhet. Inga direkta efter redigeringar utom ett stycke som lades om för gitarren var helt ostämd, vilket gör spelningen mer ren och ärlig. Allt som allt en fantastisk konsär som de fångat, bra gjort med släppet och evengemanget. Publiken ger det hela en stark upplevelse och energi som sitter i efteråt vilket ger en behaglig känsla.

Med Live skivan så är det bara ljudet man får uppleva men det gör den inte till en sämre upplevelse för det. Med samma låtar och tid med allt mellan snack så är det en njutning, en fantastisk skiva som släppts i flera format. Vilket man än väljer så är det en upplevelse. Ett fantastiskt jobb med låtarna som är väl framförda fastän det vart svin kallt under kvällen, starka vindar och nervositet.

Ett starkt släpp, ger något att lyssna på i väntan för nästa studio album som kommer nästa år.

av: Robin ”Gråben” Gustafsson