The Maloik Rock Blog

Skivrecension: Brainstorm – Midnight Ghost

Skivbolag: AFM Records

Genre: Power metal

Tyska Brainstorm är tillbaka med ”Midnight Ghost” som är namnet på deras tolfte studioalbum… säkert inte längre någon vidare nyhet för alla inbitna power metal-nördar då den anonserats bra länge och dessutom släpptes för lite mer än en månad sedan. Men hursomhelst… Brainstorm har länge varit ett intressant band i den här genren och jag personligen har hittills diggat allt dom gjort. Å andra sidan undrar jag hur dom kunnat släppa musik under det här namnet… Brainstorm är även namnet på en välkänd lettisk poprockgrupp som deltog i Eurovision Song Contest år 2000, båda banden är och har varit aktiva sedan 1989… men jag undrar om det inte funnits någon typ av konflikt mellan dom två banden. Det kanske det har men ingenting jag känner till än så länge.

Det hela kickar igång direkt med låten ”Devil’s Eye” som är en vällevererad standard heavy/power metal-låt med en tung rytm kombinerad med en ganska trallvänlig refräng. Kan förresten inte låta bli att gilla Andy B. Francks rätt klockrena röst. Därefter kommer episka ”Revealing The Darkness” som börjar med en halvmelankolisk stråk & pianoslinga och tredje spåret ”Ravenous Minds” är troligen en av mina favoritlåtar på den här plattan. En låt som verkligen har med sig allt positivt som definierar Brainstorm. Likaså ”The Pyre” för den delen. Fast ska jag plocka fram bra låtar från den här plattan kan jag lika gärna nämna alla. Det var nog ett tag sedan jag njöt såhär mycket av ett album i den här genren… må hända att produktionen känns lite tam i vissa punkter och det här är liksom ingenting nyskapande precis, men allting sitter som det ska… innehållet är intressant och varierat, insatserna på sång och övriga instrument är klockrena och det här är ett typexempel på power metal när den är som allra bäst.

Vet att jag har förkärlek till den här typen av musik och det här är liksom bara första genomlyssningen av ”Midnight Ghost”, men jag har försökt vara så objektiv jag kan från mitt perspektiv…. och enligt vad jag kan höra så visar Brainstorm på nytt var skåpet ska stå. Du som gillar power metal bör definitivt lägga till ”Midnight Ghost” i din skivsamling, Spotifylista eller whatever… slutbetyget är välförtjänt för en platta som denna och detta är som sagt ännu ett bevis på att det här kan röra sig om ett av dom intressantaste power metal-banden i nuläget.

Av: Lucas Zimmermann