Skivbolag: AFM Records

Genre: Heavy metal/hard rock/power metal

Som säkert många svenska metalheads känner till vid det här laget så är Dynazty, troligen ett av våra folkkäraste metalband, aktuella med nya albumet ”Firesign” sedan slutet av förra månaden. Det här var i början inget band som fångade mitt intresse direkt… dom sjönk en aning genom att vara med i Melodifestivalen 2012 (om jag minns rätt), men från och med ”Renatus” och speciellt förra plattan ”Titanic Mass” föll poletten ner till slut och jag blev plötsligt ganska såld på dom ett tag. Innan det hade jag uppfattat Dynazty som ett folkkärt pudelhårdrocksband (nästan lika folkkära som The Poodles) men analyserar man deras musikstil noga i nuläget finner man nånting mer heavy metal orienterat med inslag av hårdrock och power metal. Riktigt grymma grejer.

Redan första låten ”Breathe With Me” kan ge intryck på att dom moderniserat soundet en aning, men det är fortfarande samma Dynazty som i dom två förra albumen, någon vidare utveckling på det dom börjat bygga upp då har jag kanske lite svårt att känna av… men det är återigen ett bra album med en hel del höjdpunkter. Finns dock kvar en del arenarock-inslag, men ingenting som förvärrar det hela. Produktionen är bra (kunde varit bättre, men godkänd som sagt), symfoniska inslagen som dyker upp lite här och där gör det hela väldigt attraktivt och som sagt, det finns en del höjdpunkter…. höjdpunkter i stil med ”Ascension”, ”Let Me Dream Forever”, ”Firesign”, ”The Light Inside The Tunnel”, ”The Grey” och ”My Darkest Hour”. Må hända att det kan låta lite enformigt ibland… men mer negativt att säga kommer jag inte på.

Det här albumet (och även dom två förra för den delen) visar ett Dynazty som ser ut att ha hittat en linje dom är bekväma i och som passar dom utmärkt. Har svårt att avgöra vilket av dom tre senaste albumen som är bäst, men jag gillade det jag hörde… ett typexempel på ett band som vuxit i mina ögon och som jag skulle kunna tänka mig att lägga till i min musiksamling. Du som gillade ”Titanic Mass” och ”Renatus” lär definitivt inte bli besviken… ”Firesign” är ett klart måste.

Av: Lucas Zimmermann