Skivbolag: AFM Records

Genre: Heavy/power/speed metal.

Tyska Iron Savior är tillbaka… ”Kill Or Get Killed” är namnet på deras elfte studioalbum (tolfte om man räknar samlingsplattan ”Reforged – Riding On Fire” som ett studioalbum). Iron Savior kommer från Hamburg och har varit aktiva sedan 1996. Bandet skapades av producenten Piet Sielck tillsammans med Kai Hansen (Helloween, Gamma Ray, Unisonic…) och dåvarande Blind Guardian-trummisen Thomen Stauch (av dom tre är det bara den förstnämnde som är kvar numera. Upptäckte bandet 2011 med sjunde albumet ”The Landing” och med tanke på att jag länge gillat band i samma genre som Gamma Ray, Persuader eller Primal Fear blev Iron Savior ännu ett band att lägga till i samlingen.

Innan plattan ens presenterades kunde man ändå gissa vad ett band som Iron Savior har att komma med i ett eventuelt nytt alster… vassa riff, Piet Sielck starka och melodiska sångröst, väldigt mycket ös och kanske en eller två episka halvballader för att variera lite. Och det känns naturligtvis som om man gissat rätt när skivan öppnar eld med titelspåret som säger tydligt ”vi är Iron Savior och vi ska återigen leverera ösiga grejer”. Det mönstret fortsätter fram till fjärde låten ”From Dust And Ruble” där tempot sänks en aning och med ”Sinner Or Saint” trampas gasen ner i botten igen.

I övrigt borde det väl inte komma som någon direkt chock att produktionen är felfri… Piet Sielck själv är även musikproducent och har producerat skivor med bland annat Gamma Ray, Blind Guardian, Stormwarrior, Saxon och Uriah Heep. Må hända att det ännu en gång är lite brist på variation och kan kännas en aning enformigt mellan varven, men det går ändå inte att ogilla ”Kill Or Get Killed”. För min del blir det ännu ett bra Iron Savior-album värt att lägga till i samlingen. Några av låtarna jag uppskattade mest i det här fallet är ”Eternal Quest”, ”Heroes Ascending”, ”Sinner Or Saint”, ”Until We Meet Again”, kanske ”Kill Or Get Killed” och ”From Dust And Ruble”. Kan finnas några lite svagare punkter som ”Never Stop Believing” (på grund av refrängen), ”Legends Of Glory”, ”Stand Up And Fight” och speciellt AC/DC-covern ”Sin City” som kändes ganska onödig.

Det är nog allt jag har att säga om det hela… precis som förväntat skulle Iron Savior lyckas leverera ännu ett lyckat album som definitivt kommer uppskattas av fansen. Du som är ute efter ett typexempel på äkta tysk heavy/power metal i sin bästa form skulle kunna börja med att lyssna på Iron Savior… självklart finns det så mycket mer än så men här har du ett typexempel på hur den subgenren ska låta.

Av: Lucas LMZ Zimmermann