Då var det dags för ännu ett nytt band att debutera i år… power metal-bandet NothTale är nämligen aktuella med första skivan ”Welcome To Paradise” som släpptes för ungefär en vecka sedan. NorthTale ska föreställa någon typ av internationell supergrupp med svenska och amerikanska bandmedlemmar. På sång har vi före detta Twilight Force-sångaren och The Voice-Sverige deltagaren Christian Eriksson, på gitarr har vi Bill Hudson (Circle II Circle, Jon Oliva’s Pain, Doro etc.), Jimmy Pitts (Eternity’s End, Equipoise, Eynomia, The Fractured Dimention etc.) på keyboard, Mikael Planefeldt på bas och sist har vi Patrick Johansson (Clockwork Revolution, Rusted Trough, fd. Yngwie Malmsteen etc.). Alltså finns det väldigt mycket erfarenhet i det här bandet trots att dom bara varit aktiva sedan 2017.

Vi börjar direkt med titelspåret som påminner en hel del om den typen av power metal som brukar komma från Sydamerika… speciellt brasilianska Aquaria och 90-talets Angra. Rent sångmässigt känns det som en ganska bekväm låt för ”Chrileon” (som Christian kallades i Twilight Force) då han inte kommer särskilt högt, jag har då hört honom ta högre toner… men ändå en ganska bra öppning som får mitt power metal-hjärta att vakna till liv igen. Vi fortsätter med ”Higher” och ”Follow Me” och fortfarande… det här är 100% Aquaria/Angra… Christians sånginsatser påminner dessutom en del om André Matos (Rest In Peace). Iallafall… skivans första höjdpunkt för min del blev femte spåret ”Time To Rise”, fram till den låten var allting glatt och spralligt… men så kommer den sistnämnda låten med en tuffare atmosfär och det uppskattas enormt. Efter det går vi över till power-balladen ”Way Of The Light” som också förtjänar att bli uppmärksammad en höjdpunkt, det känns tydligt att Christian sjunger från hjärtat… hans insats är klockren. Annars kan man konstatera att albumet avslutar med fler guldkorn… speciellt ”Bring Down The Mountain” och ”Even When”.

Vad kan jag ha mer att säga tro? Jo… produktionen kan uppfattas som tam men jag tror ändå den är ganska korrekt för en skiva som denna. Gillar förresten att man prioriterat sången över allt annat, det ska man göra om man har en klockren sångare som en gång i tiden vunnit folkets hjärta via TV-programmet The Voice Sverige och senare som frontfigur i Twilight Force, ett band vars första tid varit lite av en meteorisk uppgång. I övrigt märks det att alla bandmedlemmar kan sin grej. Ska vi ta upp några svaga punkter kan vi börja med låten ”Everyone’s A Star”… inte för att det är en dålig låt direkt, men den bryter totalt mot skivans grundmönster och kan uppfattas av lyssnaren som en chock då man går över till en mer arena/pudelhårdrockig struktur. Sedan kan delar uppfattas som kloner av låtar med (förutom Angra och Aquaria) Freedom Call och Stratovarius.

Det är nog allt jag har att säga om ”Welcome To Paradise”… en ganska standard melodic power metal-skiva i sitt slag, men det var ändå spännande att lyssna igenom det hela. Man kan inte neka att det finns en och annan svag punkt men ljusa stunderna är nog fler. Gillar du allt som har att göra med power metal och speciellt då Angra, Freedom Call etc. lär nog NorthTale definitivt vara nånting för dig.

Band: NorthTale.

Titel: Welcome To Paradise.

Genre: Melodic power metal.