DEVILLE TILLBAKA MED SITT MEST KOMPLEXA
OCH EXPERIMENTELLA ALBUM HITTILLS.

”Pandemifrustrationen och tristessen gjorde att vi verkligen gick utanför våra vanliga ramar.
Jag tycker den känslan speglar hela plattan.” – Andreas Bengtsson, Deville

Malmöbaserade Deville har sedan 2005 spridit sin riffbaserade och stonerinfluerade
hårdrock världen över. Närmare 500 livespelningar, fem fullängdare och en split-EP har det blivit genom åren och den 30 september är det dags för bandets sjätte album Heavy Lies
The Crown att få se dagens ljus. Det är tydligt att Deville ägnat pandemitiden åt att ta ut sin
frustration och tristess genom musiken, då bandet knåpat ihop sin tveklöst mest
genreöverskridande och komplexa platta hittills. Med detta album siktar bandet mot en
bredare målgrupp, utan att på något sätt kompromissa med sitt distinkta sound.

Embryot till det kraftpaket som skulle bli Deville bildades redan 2004 av kusinerna Andreas
Bengtsson (sång/gitarr) och Markus Nilsson (trummor). Under 2005 anslöt Martin Hambitzer
(gitarr) och Markus Åkesson (bas) vilket transformerade den besläktade duon till ett band.
Sagan om Deville var därmed påbörjad.

Redan från dag ett var bandet oerhört fokuserade på att spela live och tog varenda spelning
de kunde få. Detta ledde snabbt till att ryktet om Deville började spridas och inom mindre
än ett år släpptes en split-CD genom Daredevil Records, tillsammans med Göteborgsbandet
Sergej The Freak.
2007 blev Deville signade av Buzzville Records och bandets första fullängdare Come Heavy
Sleep släpptes nästan omgående, samtidigt som bandet fortsatte sitt intensiva turnerande.
2009 gavs andra plattan Hail The Black Sky ut genom samma bolag och ja, du gissade rätt –
bandet fortsatte att turnera. Ryktet om Deville hade nu fått rejält fäste i rockkretsarna och
allt fler började dyka upp på bandets spelningar.
Under 2011-2012 lade grabbarna en enorm kraft i skapandet av tredje fullängdaren Hydra.
Med detta album ville man verkligen visa var skåpet skulle stå och att man var ett band att
ta på allvar, inte bara en ösigt liveakt. Bandets trummis Markus Nilsson producerade plattan
med minutiös precision och jämfört med de tidigare släppen var det monumental skillnad i
kvalitet, både vad gäller låtskrivande och bandets sound. Även om de första släppen har sin
charm och innehåller många starka låtar så var det Hydra som gjorde att Deville verkligen
kunde stå rakryggade på samma scener som betydligt större och väletablerade band. Ingen
kunde blunda för plattans kvalitet, vilket även de strålande recensionerna vittnade om.
Efter att Hydra äntligen släppts 2013 genom amerikanska Small Stone Records valde
gitarristen Hambitzer att lämna bandet och ersattes tillfälligt av Jan Persson, innan Andreas
Wulkan (Death Ray Boot) klev in och han har stannat i bandet sedan dess. Resten av året
och en bra bit in i 2014 fortsatte turnerandet och Deville gjorde bland annat sin första USA-
runda. Parallellt med detta jobbade bandet stenhårt på uppföljaren till Hydra och sommaren
2015 var man redo att spela in. Även denna gång fick Nilsson agera producent och i
november släpptes Make It Belong To Us, efter att Deville landat ett nytt skivkontrakt med
svenska Fuzzorama Records. Detta album var något mer progressivt än sin föregångare och
influenserna började för första gången dra något mer åt metal än stoner, som från starten
varit den genre man hämtat mest inspiration från.
Under våren 2016 valde både Nilsson och Åkesson att lämna bandet samtidigt, då deras
andra karriärer gjorde det omöjligt för någon av dem att fortsätta i bandet. I augusti
utannonserade Deville därmed en ny line-up med Martin Nobel (Bad Barber) på bas och
Martin Fässberg (Quit Your Dayjob, Suma a.o.) på trummor. Under det fortsatta turnerandet
skrevs nästa album och i oktober 2018 släpptes Pigs With Gods som var ytterligare ett steg
mot ett hårdare och mer distinkt sound. Under den efterföljande turnén lämnade Fässberg
bandet och ersattes av Michael Ödegården, som sedan suttit kvar på trumpallen sedan
dess.
2020 firade Deville 15 år som band och bjöd på en spektakulär spelning på Kulturbolaget i
hemstaden Malmö, där alla tidigare medlemmar gästade på scen och klubben var packad
med fans, vänner och bandets familjer. Kort därefter slog pandemin till, vilket gav bandet
god tid att skriva nytt material.

Om förra plattan var ytterligare ett steg mot ett renare metalsound, så befäster kommande
albumet Heavy Lies The Crown sannerligen Deville som ett band att räkna med och en
musikalisk kraft som aldrig står still. Det är tydligt att den pandemifrustration som bubblat
under ytan har mynnat ut i ett knippe låtar som verkligen sticker ut. Albumet är det mest
progressiva och experimentella som Deville har gjort, utan att bandets tydliga sound gått
förlorat – tvärtom. De komplexa låtarna och den köttiga produktionen är sannerligen till
bandets fördel och många lär hålla plattan som bandets bästa. Den 30 september släpps
den såväl fysiskt som på samtliga digitala plattformar genom schweiziska bolaget
Sixteentimes Music. Förbered er på en smocka rakt i solar plexus.

Andreas Bengtsson: Lead vocals & Guitar
Martin Nobel: Bass
Andreas Wulkan: Lead guitar & Vocals
Michael Ödegården: Drums
Pre-Order Heavy Lies The Crown: https://bit.ly/3U91Xu9

Website:
http://www.deville.nu/
Facebook:
https://www.facebook.com/devilleband/
Instagram:
https://www.instagram.com/devilleband/
Spotify:
https://open.spotify.com/artist/29xpUzbL2gwBW0VuHU26G8?si=g1iA3wlZRdu4fjLuSXRw6Q

Bandfoto: Tobias Annerfeldt

Liked it? Take a second to support The Maloik Rock Blog on Patreon!