Peo Thyrén – The noice, the action and the whole sha-boom!

Han slog igenom stort i åttiotalets begynnelse med Noice. Framgångarna fortsatte med Easy Action och Sha-Boom, men den här levande legenden har fler strängar än de fyra han har på sin bas. Peter Johansson hade ett mycket trevligt samtal med basisten, låtskrivaren, techbolags-vd:n och musikfanet Peo Thyrén!

Hej Peo! Du är aktuell som en av deltagarna i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize”! Hur blev du involverad och vilken roll har du i projektet?

Jag fick frågan av Jesper Lindgren (Velvet Insane) och tyckte det verkade kul av flera skäl. Dels associerade jag projektet till ”Swedish Metal Aid” (1985) som jag var involverad i, jag var med i kören men jobbade också bakom kulisserna som artistkoordinator, vilket innebar att jag valde ut solosångarna till inspelningen. Jag tyckte det var otroligt kul att låten skulle spelas in i Soundtrade studion. Där har jag inte varit sedan Sha-boom spelade in sin andra platta ”Let’s Party”! Jag ställde kravet att jag skulle få sjunga lead. Vi gav ut en ny låt i samband med Noice fyrtioårsjubileum och SVT dokumentären i höstas, ”Gustavsberg”, som jag sjunger lead på och jag har också sjungit lead på några Noice spelningar, vilket har inneburit en nytändning för mig som har spelat bas i alla år. ”Save The Noize” är ju en klassisk hårdrockslåt så det var kul att testa på att sjunga den sett ur mitt punkiga perspektiv. Easy Action och Sha-boom är ju inte några mil ifrån den genren. Bland alla dessa duktiga sångare så fick jag lägga lite punktouch.

Att samla artister till välgörenhetsprojekt och galor är ju ett beprövat koncept. Har du någon, eller några favoritlåtar med anknytning till detta?

För att vara ärlig brukar inte låtarna vara så starka, utan det är mer konceptet som gör att det blir kul. Spontant tycker jag nog Band Aid – ”Do They Know It’s Christmas” är bäst. Ett otroligt dåligt namn egentligen, det betyder ju plåster! Jag minns att jag och min gode vän Alexander Bard kollade Live Aid galan när den sändes. En annan god vän till mig, Kee Marcello, var faktiskt med på galan som någon slags bisittare.

För de av oss med några år på nacken är du mest känd som basist i Noice.

Lite lustigt att du tar upp det. Många känner ju igen mig från Noice, men de som är några år yngre har ingen större koll på Noice utan känner främst igen mig från Sha-Boom.

Ja, jag upptäckte dig i samband med Sha-Boom som fjortonåring. En av de första konserterna jag såg var faktiskt Sha-Boom på Liseberg 1989. Jag avgudade ju R.O.C.K plattan och gör fortfarande.

Ja, det var en bra platta och jag vill också minnas att det var rätt mycket folk och bra tryck på spelningen på Liseberg.

Vad minns du mer från den tiden?

Jag måste ställa en motfråga: har du läst min bok ”Från Noice Till nu”?

Nej, faktiskt inte men jag känner till boken och har den på min bucketlist.

Det måste du göra! Det finns en hel del underhållande stories från den tiden. Den finns både som pocket och som ljudbok som jag själv har läst in. Det var mycket kul och det var otroligt stort att få jobba med Andy Scott (Sweet) på första Sha-Boom plattan, inte bara för att Sweet var idoler utan också för att han var en fantastisk producent för oss och tillförde mycket. Han var med och körade vilket satte en distinkt prägel på soundet. Du som gillar Sha-Boom ska definitivt inte missa boken, det finns hur mycket kul som helst i den.


I samband med Noice 40 årsjubileum i fjol visades en dokumentär på SVT, som för övrigt finns kvar på SVT Play. Jag tyckte den var riktigt bra!

Ja, jag håller med. De har gjort en otrolig research och grävt fram arkivmaterial som de hittat för att illustrera hur det var på den tiden. Jag ska inte avslöja för mycket men jag vet att samma team just nu håller på att spela In en dokumentär om Swedish Metal Aid. Jag tipsade dem om Save The Noize. För min del känns det ju lite som att cirkeln sluts i och med det projektet. Själsligt är det ju lite som Swedish Metal Aid del 2.

Har du någon kontakt med de kvarlevande medlemmarna från Noice nuförtiden?

Ja, Fredrik Von Gerber och jag hörs men det blir bara några gånger om året. Jag har förstås mycket kontakt med originaltrummisen i Noice, Robert Klasen, eftersom vi fortfarande spelar tillsammans när det inte är pandemi.

Du jobbar sedan en tid med en musikapp som heter Sing Along Official där många av världens skivbolag är inblandade. Hur fungerar appen?

Ja, inte minst de stora bolagen är med och där är ju flera av de stora namnen inom rock anslutna som Green Day, Iron Maiden, Van Halen, Whitesnake och även många nyare band. Man kan testa själv hur det skulle låta om man var sångare i någon av de banden och det blir en riktigt bra upplevelse. Appen kommer förresten snart byta namn till Vocolize.

Det är lite karaoketänk?

Ja, men vi har valt att inte använda termen karaoke. Den stora skillnaden är att all världens karaokeappar inte använder originalinspelningar, utan det är ganska sunkiga inspelningar. Vi är först i världen med hundra procent originalinspelningar och vi gör det tillsammans med skivbolagen och artisterna själva. Därför blir upplevelsen också den bästa.

Förutom stora framgångar med Noice, Easy Action och Sha-Boom hade du också en karriär som låtskrivare och skrev till bland andra Lena Philipson, Carola och Jan Johansen. Du ställde också upp med gruppen B.I.G. 1998 och kom tvåa!

Det var kul. Jag tycker att ”Ingen annan väg”, som vi hade med B.I.G., är en av de bättre låtar jag skrivit. Det spelade ingen roll var vi kom i tävlingen utan det viktiga var att vi verkligen kunde stå bakom låten vi gjorde. Vi hade också med en stor stråksektion vilket var lyxigt och mäktigt. Vi lirade en del i Europa, Ryssland och alla möjliga ställen. Det var riktigt kul!

Hur är din relation till Mello idag, skulle du kunna tänka dig att ställa upp igen?

Man kollar ju på det, men det är sällan jag tycker något är särskilt bra. Jag var med och skrev en text senast 2014. Man vill ju att det ska vara en låt som känns kanon och att artisten är rätt. Jag pratade om Mello med Ola Håkansson för ett tag sedan och han tyckte att om man har med en låt så måste man kunna ställa sig frågan om jag verkligen tycker om det här, kan jag tänka mig att släppa det här? Är svaret ja så är det ju dumt att tacka nej till den exponeringen det innebär att vara med i Sveriges största nöjesprogram. Det som är farligt är väl när folk känner att de måste anpassa sig, eller att de ställer upp med låtar som inte är så bra. Det är ju bra mycket som är crap så det är väl inte så sannolikt att jag skulle ställa upp igen, men man ska aldrig säga aldrig. Ibland blir man positivt överraskad av artister, men hela konceptet känns ju som gammal saggig öststats-TV. Söndagsöppet för trettio år sedan, typ. Jag tittade på andra chansen i lördags och det bästa var ju när Benjamin och Felix hyllade min gamla mentor Ola Håkansson. Det är otroligt kul att han får cred. Det som sticker ut mest och är mest kvalitativt är mellanakterna.

Lek med tanken att du är festivalarrangör och får sätta ihop din absoluta ”favoritbill”. Vilka band skulle vara med och om du måste välja, hade du återförenat Noice, Easy Action eller Sha-Boom att toppa festivalen med?

Om man hypotetiskt kunde ha med både levande och döda personer så skulle jag toppa med Noice. Sedan skulle jag haft med David Bowie från Ziggy Stardust perioden, Hanoi Rocks, Alice Cooper från sjuttiotalet, Beach Boys, Runaways, First Aid Kit, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Rolling Stones och Oasis. En salig blandning, men allt hör ihop på något sätt i rockhistorien. Jag är också såld på gammal soul så Marvin Gaye eller Stevie Wonder på sextiotalet skulle jag också kunna slänga in. Jag har bred musiksmak och gillar all kvalitativ musik som gjorts från Frank Sinatra och framåt. Kraftwerk skulle jag också gärna slänga in i den festivalen.

Efter drygt 40 år kan du titulera dig veteran i musikbranchen. Du har haft flera roller: Musiker, låtskrivare, informatör på Stim och CEO på ett techbolag. Du har sett branschen utvecklas och förändras. Vilka tips vill du dela med dig av till nya talanger av idag? Tips från coachen?

Många tänker på vad för slags smarta vägar som finns för att nå ut. Det enda som inte har förändrats är att det är otroligt viktigt att få fram bra låtar. Det som har ändrats är möjligheten till exponering. Tidigare fanns bara några få radio och TV kanaler som det var otroligt svårt att komma in på och nu är det precis tvärtom. Nu finns det otroligt många små kanaler som det är lätt att ta sig in på, men också många stora kanaler som är betydligt svårare att ta sig in på. Oavsett detta gäller det att ha bra låtar, det håller över tid. En del låtar som jag varit med och skrivit har ju faktiskt växt i popularitet med tiden. Ett exempel är ”Dansa I Neon”. Den kom femma i Mello, vilket inte är så fantastiskt men den har spelats in i massvis med coverversioner och varit med i filmer. En del gamla Noicelåtar var stora när det begav sig, ”En kväll i tunnelbanan”, ”Dolce Vita”, ”I natt e hela stan vår”, men den låten som bäst klarat tidens tand skulle jag säga är ”Du lever bara en gång”. Den har varit med i filmer och coverband spelar den. Den har blivit ett anthem. Image är inte så viktigt och man ska inte tänka för mycket på saker runtomkring. Har man bra låtar så brukar resten lösa sig.

Den naturliga följdfrågan blir ju då hur en riktigt bra låt ska vara, enligt Peo Thyrén?

Jag är traditionell, om man kan spela och sjunga den till en akustisk gitarr och det låter bra finns det bra förutsättningar till att arra den och spela in den. Jag tycker det blir väldigt konstigt och bakvänt att börja med ett komp, en ackordkombination i en loop eller en text. Jag tycker att man måste börja med melodin, kanske refrängmelodin. Ackorden måste anpassas efter och underkasta sig melodin och därefter skriver man en text.

Vilka mål finns kvar för Peo Thyrén att uppnå år 2021?

Nu är det väldigt mycket fokus på appen Sing Along Official och att den ska bli en global succé, det är så jag jobbar med musik just nu.

Tack så hemskt mycket för att jag fick prata med dig Peo!

Stort tack själv!

Förutom appen Sing Along Official, nyutgåvan av Noice debutplatta ”Tonårsdrömmar” och boken ”Från Noice till nu: Du lever bara en gång” är Peo Thyrén aktuell i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize” som samlar in pengar till Musikerförbundets krisfond.

Länk för gratis nedladdning av Sing Along Official i App Store:
https://apps.apple.com/se/app/sing-along-official/id1260462498

Länk för gratis nedladdning av Sing Along Official i Google Play (för Android):
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lookatech.singalong

Foton: Rickard L Eriksson

Peter ”Amber St Pete” Johansson