Följ med i vår artikelserie där deltagarna i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize” svarar på frågor om sin roll i projektet! Möt Roger Bergsten!

Vi har skrivit mycket om projektet Save The Noize, ett välgörenhetsprojekt där ett 30-tal rockmusiker sluts upp för att dra in pengar för att hjälpa andra musiker som drabbats av pandemin. 

Låten mixas och sätts ihop av Roger Bergsten som driver musikstudion Nevo i Sundsvall, vi fick ta ett intressant samtal med Roger om hur det är att driva en musikstudio i en speciell tid som denna och hur han gled in på att jobba med projektet ”Save The Noize”. 

Hej Roger, Du är aktuell som en av deltagarna i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize”! Hur blev du involverad och vilken roll har du i projektet?

Jag blev tillfrågad av en av intiantivtagaren Jesper Lindgren som jag tidigare jobbat med i studion under inspelningen av Velvet Insane’s senaste album.

När Jesper berättade mer om projektet och frågade mig om jag ville delta genom att mixa låten, så kändes det som en självklarhet eftersom jag är en av många som blivit drabbad arbetsmässigt av pandemin.

Det har varit en väldigt kul process redan från början när första trumspåren ramlade ner i min dropbox, men också en tuff nöt att knäcka med runt 20 olika sångarna, därmed 20 olika rum och 20 olika mikrofoner som man ska försöka få att låta någorlunda lika och matchade, haha! Men i slutändan är det otroligt kul att få jobba med så många grymma musiker  i ett och samma projekt.

Att samla artister till olika välgörenhetsprojekt och galor är ju ett beprövat koncept. Har du själv någon eller några favoritlåtar med anknytning till detta?

Oj, det var en knivig fråga… väldigt obevandrad på den fronten faktiskt. Fråga mig igen nästa år, så säger jag ”Save The Noize” 😉


Pandemin har drabbat många på olika sätt under 2020/2021, musiken & kulturen har stannat av men det känns ändå som att du har verkligen haft fullt upp med olika inspelningar & projekt. Vad har du sysslat med under 2020/2021? och vad har du framför dig?

Eftersom jag har jobbat ca. 50% med studio och 50% som ljudtekniker på live-evenemang och turnéer (eller ja… 80/80 i frilans-tid, haha) så var jag i början av pandemin lite orolig hur min arbetssituation skulle se ut. Men ganska snabbt märker vi en rätt bra ökning här på Nevo Studios att band och artister börjar producera mer musik när hela världens live-scen istället står stilla.

Vi gör t.ex. mycket masteringar och mixar med kunder på distans, och det har absolut varit min och mina kollegors räddning under pandemin.

Just nu i skrivande stund sitter jag parallellt med några album-mixar och lite annat smått och gott. Vi ska även under 2021 bygga klart och färdigställa Studio D här på Nevo.

Jag hoppas verkligen att Sverige och resten av världen kommer att ha kvar ett gäng duktiga ljud, ljus- och scentekniker när väl konserter och turnéer sparkar igång igen.

Som avslutning tänkte jag på ett lättsamt sätt försöka lära känna ditt musikaliska jag lite bättre. Till att börja med är jag nyfiken på vem det var som fick dig att börja med musik?

Vem… har jag nog svårt att svara på, men eftersom jag är uppvuxen i Timrå och var totalt ointresserad av hockey så fanns det ju bara en väg kvar att gå 😉 Sen tyckte jag väl att det självklart var asballt att spara ut håret och hänga på mig en frän bas! Mitt absolut första band startade jag i tidiga tonåren med min även nu nuvarande kollega Henrik Heinrich som jag driver Nevo Studios tillsammans med.

Det tekniska intresset startade nog lite i samma veva då vi gjorde sjuuukt högklassiga inspelningar med en 4-kanalig portabandare hemma på Henkes pojkrum.

Första skivan för egna pengar?

Jag vill nog minnas att det var AC/DC, High Voltage. Jag kom i alla fall ihåg det stora ögonblicket när jag t.o.m. tog bussen till en liten skivbutik i Härnösand där jag visste att den fanns på hyllan. Än i dag… så jävla bra platta!



Bästa konserten?

Stora arenakonserter i all ära, men jag måste säga att jag har upplevt dom absolut bästa konserterna på Sundsvalls (världens) bästa rockklubb Pipeline. När det är fullpackat i den trånga, svartmålade, syrefattiga lokalen, ca. 45 grader varmt och 115dB dödsmetall i PA´t, då är fan upplevelsen som allra bäst!


Du får välja en platta att ta med dig till en öde ö, vilken blir det?

Om du inte syftar på en platta bärs så måste jag nog välja Led Zeppelin II. Egentligen alla deras fyra första album är en stor inspiration för mig musikaliskt och gör även många beslut i studion baserat på deras inspelningar och sound.


Gästskribenter: Jesper Lindgren och Rasmus Harnesk Wiklund