Your one stop place for all things rock!

Slipknot fortsätter sprida skräck

Över 20 år som band och fortfarande lika aktuella som de nyss börjat. När Slipknot i sällskap av Behemoth invarderar Globen samlas över 12 000 fans från olika delar av världen för att skapa fullständig anarki.

Behemoth

Som ett av Polens mest betydelsefulla band inom extreme metal, är det ingen större överraskning att Globen redan är närapå fylld med åhörare när Behemoth kliver upp på scenen.

Nergal har en respektingivande attityd som genomsyrar spelningen och vartenda steg är noga uträknat. Wolves Ov Siberia och Bartzabel från senaste albumet I Loved You At Your Darkest (2018) är stora favoriter bland publiken vars gensvar är omvälvande. Specialeffekterna i form av rök och eld ökar snarare på energin och mystiken i musiken, än dräper den som i många andra fall. Till skillnad från giget på Gefle Metal Festival 2019, klaffar allt. Texterna är rätt och fullständiga, instrumenten stämda till perfektion, trummorna smattrar som en kulspruta fylld med krut och sången lika upphetsande som sig bör. Medlemmarna leker rövare på scenen och utmanar publiken att delta i dödsleken genom att kliva upp på sina platåer och höja sina nävar högt, utan att tappa fokus från sin uppgift. Sången är i en symbios med instrumenten som inte tar slut förrän gitarren under den sista låten, Chant for Eschanton 2000 mödosamt ebbar ut genom PA systemet. Det finns alltid utrymme för bra kaos och spelningen är långt ifrån hämmad. Med ett blodigt avtryck i ansiktet tackar Nergal publiken som fortfarande är kvar i hans våld, långt efter att röken mynnat ut. 

Betyg: 8/10

Slipknot

Gruppen från Iowa har under 20 år spridit skräck bland både föräldrar och arrangörer med sina masker och stundtals brutala texter. Idag är steget från lokala scener ett minne blott och arenor vardagsmat.

 Unsainted är ett passande öppningsspår denna kvällen och redan innan skynket fallit till marken, är jublet öronbedövande. Allt från 20-åringar till 40 plussare headbangar och släpper loss till musiken. Anarkin på scenen sprider sig ner till publiken och huvudet går som en jojo för att hinna med allt som händer på scenen. Corey Taylor är en briljant frontman som levererar den ena knytnäven mot solarplexus efter den andra med sin varierande sång, fingertoppskänsla och blotta närvaro. Även om Corey står på en stor scen framför tusentals personer, så får han det kännas som om resterande publik inte existerar. Ljusshowen samexisterar med musiken och återspeglar den på ett spektakulärt sätt. De moshpits som uppstår i mitten av Golden Circle är någorlunda städade och med blandade åldrar. Basisten Vman blänger som alltid föraktfullt på publiken som de vore små kryp och gitarristen Jim Root lyckas gång på gång headbanga utan att hans långa skägg rör sig en tum, samtidigt som hans fingerdans förför den som vågar titta. Allsången är ett faktum när Duality skanderas ut. Tidsresan tillbaka till början av bandets era med Wait and bleed,People=Shit och New Abortion är visserligen nostalgisk, men inte överdriven. Mot slutet av kvällen har själsträngen tänjts ut och fullständigt slaktats med finess och effekter. Behovet efter nästa Slipknot-fix är med andra ord mer bestialiskt och en önskan om ytterligare 17 låtar förblir ohörd när bandet kliver av scenen.

Betyg: 10/10

Band: Slipknot och Behemoth

Arena: Globen

Datum 2020-02-21

Text och bilder: Gabi Mattsson