AC/DC – PWR/UP

Världens främsta rock’n’roll institution gör tveklöst 2020 års mest emotsedda comeback. Få trodde att det ikoniska bandet hade någon framtid överhuvudtaget med tanke på de tragiska händelser som omgav släppet av ”Rock Or Bust” (2014) och den efterföljande turnén. Phil Rudd hade arresterats misstänkt för ”anstiftan till mord” och kunde följaktligen inte ge sig ut på vägarna, Malcolm Young tvingades gå i pension på grund av sin demens, Brian Johnson lämnade bandet då hans tilltagande hörselnedsättning gjorde honom oförmögen att fortsätta turnéra – Axl Rose fick vikariera under de sista 23 spelningarna – och Cliff Williams fick helt enkelt nog och pensionerade sig efter lång och trogen tjänst. När turnén nådde vägs ände i september 2016 stod Angus Young ensam kvar.

Efter en tids paus började Angus gå igenom det omfattande arkiv av osläppt material som han genom åren skrivit med Malcolm. Arbetet pausades i oktober 2017 när Angus och Malcolms äldre bror George Young, gitarrist i legendariska Easybeats och producent till sju AC/DC-skivor, gick bort. Malcolm dog bara tre veckor senare och i samband med hans begravning såddes fröet till återföreningen av den kvarlevande klassiska ”Back In Black” sättningen. Tack vare ett nyutvecklat och revolutionerande in-ear system kunde Brian Johnson sjunga igen och i och med det övertygades Williams och den numera frikände Rudd om att återvända.

Resultatet heter ”PWR/UP” och är inspelad i Warehouse Studios i Vancouver. Meriterade Brendan O’Brien (Stone Temple Pilots, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Bruce Springsteen m fl), som även rattade ljudet på ”Black Ice” (2008) och ”Rock Or Bust” (2014), gör därmed ett hat-trick i producentstolen.

Otaliga band har genom åren tagit inspiration av Australiens största musikexport. Många har också kopierat AC/DC’s säregna sound av rock’n roll, boogie och blues rakt av. Några relativt aktuella exempel är svenska Bullet och australiska Airbourne. Ingen har dock kommit upp till den nivå av energi, sväng och genialiska musikalitet som AC/DC själva besatt en gång i tiden. Bandet har ju handen på hjärtat successivt blivit märkbart tråkigare de senaste trettio åren. Missförstå mig rätt, det finns alltid ett par låtar på varje släpp som har funkat finfint under åren i solnedgången på Ullevi tillsammans med klassiker som exempelvis ”Thunderstruck”, ”Highway To Hell”, ”Back In Black” eller ”Whole Lotta Rosie”. På ”PWR/UP” skulle tänkbara kandidater kunna vara medryckande ”Shot In The Dark”, pigga ”Realize” eller varför inte energiska ”Money Shot”? Skivans bästa spår är tveklöst ”Demon Fire” som återanvänder delar av ”Fire Your Guns” (The Razors Edge, 1990) och ”Safe In New York City” (Stiff Upper Lip, 2000).

Det är trots allt en rätt trevlig upplevelse att lyssna på AC/DC’s patenterade pensionärsrock. Bandet är som en pålitlig och väloljad maskin som tuffar på. ”Wild Reputation” bjuder på mysig mid-tempo och ”No Mans Land” på gött blueshäng. ”Through The Mists Of Time” förtjänar också ett omnämnande då den bryter av lite mot övriga spår med sina poppiga melodier.

Det kommer väl kanske inte som en chock att ”PWR/UP” trots sin gemytlighet är sjukt ospännande. Samtidigt måste man berömma AC/DC’s förmåga att otaliga gånger lyckas koka soppa på en spik, för trots alla återanvända ingredienser är det svårt att inte gilla receptet. Skivan innehåller dock lite för många lågvattenmärken, exempelvis ”Rejection”, ”Witch’s Spell” och rent skräp som ”Kick You When You’re Down”.

Så, hur trevligt det nu än är med en ny skiva utmanar ”PWR/UP” på intet sätt storverk som ”Powerage”, ”Highway To Hell”, ”Back In Black” eller ens ”The Razors Edge”, men det är det väl å andra sidan knappast någon som förväntat sig. Det är snarare en möjlighet för AC/DC att låta världen ta del av några av Malcolm sista låtar och samtidigt kunna få ett ordentligt avslut. Och visst både hörs och känns det långt in i märgen att Malcolms ande vilar tung över ”PWR/UP”, ett faktum som räcker gott för de flesta inbitna fans. Nu hoppas vi innerligt på att ett vaccin snart är tillgängligt, för oavsett kvalitén på denna förmodade sista skiva vill vi ju självklart se kepsen och skoluniformen livs levande en sista gång!

Band: AC/DC
Titel: PWR/UP
Genre: Rock