ALEYNMORD – The Blinding Light

AOP Records

28 Augusti

ALEYNMORD från Oregon i USA har gjort detta projekt som en slags känslobeskrivning av Columbia Gorge som är en klyfta delad av en flod och omgärdad av fantastisk natur. Detta vill  bandet vill belysa och lyfta fram genom låtarna.

Musiken är en salig blandning av metal såväl som en del ganska klassiska hårdrockgitarrer med akustiska avbrott. Sången är en kombination av skrik, sång och något som liknar falsettsång. Spores of Posession som drar igång hela berättelsen må vara full till brädden av känslor, men det blir dessvärre mer skrammel och skrik än någon melodisk beskrivning av känslor. I Wounded Monolith blir det annat ljud i skällan. Här finns det en tydlig melodi och en känsla av naturen, det är lite som ett soundtrack till floden och växtligheten omkring den. Det är hårt och skört på en gång och stundtals riktigt behagligt att lyssna på. The Blinding Light börjar dramatiskt och fortsätter sin bana med vackra melodier och ett vemodigt spår med enkla körer som bara bygger på vemodet. Skörheten som man kunde ana innan har tagit plats här och känslan av vatten och himmel blir extremt tydlig, med de små men viktiga samplingar som finns med i bakgrunden. Poetry of Marrow and Rot avslutar albumet med en start som påminner om The Blinding Light till en början,men fortsätter med skrikande sång och en melodi som känns drivande.  Kanske är det den känslan de vill frammana, känslan av den drivande floden som tar sin plats och sakta men säkert slipar ner stenen omkring den.

Det kan vara svårt att lyssna på och beskriva något som ska vara en manifestation av känslor. Gruppen har en klar bild av vad de vill förmedla men varje lyssnare är unik och det gör också att ett släpp som detta kan bli väldigt smalt. Trots det passar det nog hemma hos den som gillar klassisk metal. Alla element finns där, och lite till.

Låtlista:

1. Spores of Possession
2. Wounded Monolith