Angeline – We Were Raised On radio

Angeline släppte debutplattan ”Don’t Settle With Second Best” redan 1990. Tragiskt nog förlorade bandet därefter sin originalsångare i en hjärtsjukdom men fortsatte under en tid som coverband.

2010 gjorde bandet comeback med albumet ”Confessions” och spelade på Rock Weekend Festival då de delade scen med storheter som Deep Purple, Twisted Sister och Kamelot. Det gav mersmak och har resulterat i albumsläppen ”Disconnected” (2011) och ”Shadowlands” (2018) samt EP skivorna ”Life” (2013) och ”This Time” (2019).

Under hösten har vi stiftat bekantskap med catchiga singlarna ”Helpless” och ”Closer” som båda bjuder på starka melodier, hookiga refränger och sköna körer. Stilmässigt har dessa, tillsammans med lejonparten av ”We Were Raised On Radio”, mycket gemensamt med Bon Jovis sena åttiotal/tidiga nittiotal och Def Leppards lite popigare inriktning under ”Adrenalize” (1992) perioden.

Även ”Baby Come Back” har släppts som försmak och bryter av hel del mot övriga spår. Vid första anblicken låter det nästan som en obskyr The Kinks cover, inspirationen är tydlig i riffet, melodierna och attityden, men det är alltså en originalkomposition vi har att göra med. Dessutom en väldigt bra sådan.

”We Were Raised On Radio” är en lättlyssnad och angenäm skapelse överlag. Här finns både radiovänliga uptempodängor som ”Halfway To Anywhere”, mjukare nummer som ”My Heart won’t Let You Go” samt något tyngre pjäser som ”Remission” och ”welcome To Patadise” där smakfulla Rainbow/Dio influenser blandas in i mixen. Titelspåret ”Raised On Radio” snor titeln från Journey och låter lite som en Bon Jovi låt av modernare snitt och energiska ”Closer To Forever” är en riktig höjdare.

Det är egentligen bara ”Come What May” som känns malplacerad i sammanhanget. Förvisso en bra komposition med snygga körer, men en valsig Westlife ballad med smäktande sång är inget som känns relevant eller särskilt spännande enligt min mening. I övrigt har vi att göra med en jämn och stabil rockplatta med starka melodier som gör sig utmärkt i bilen, på bussen, spårvagnen, pendeln eller varför inte i skid eller joggingspåret.

Band: Angeline
Titel: We Were Raised On Radio
Skivbolag: Blow Your Fez Of Music