Ayreon – Transitus

Music Theories Recordings

Ayreon skapades av Arjen Lucassen när han under 90 talet fick en oövervinnlig längtan efter att skriva rockopera och har med tiden gett oss mästerverk som Ayreonauts Only, The Human Equation och The dream Sequencer. Episka album som gett oss en försmak inför det som kommer att släppas på fredag den 25 september. Ayreon är en skapelse och en idé där Arjen Lucassen bjuder in musiker och vokalister att delta och här finns det inget kanske, är du inte engagerad och på från första stund är du inte välkommen att vara med i projektet. (Kul fakta: Arjen skrev en gång en lista med alla favorit vokalister han växt upp med och kontaktade dem för samarbete. Resultatet blev sådär, speciellt med tanke på att en del av dem inte var vid liv längre.)

Det här är utan tvekan en lyssnarupplevelse. Här finns precis alla komponenter för en riktig rockopera. Om ni har sett eller hört Jeff Waynes version av War of The Worlds så kan ni ha en aning om hur det här låter men lyft det 50 steg uppåt. Här finns det körer som varnar om domedag och vokalisterna är så makalöst expressiva att man stundtals sitter och håller andan för att inte missa ett ögonblick av berättelsen. Det är två skivor av ren spänning och njutning!

Transitus bygger på en helt ny idé som inte är kopplad till Ayreons universum. Det är en mörk och stormig natt då historien om Abby och Daniel tar sin början.

I låt nr 2 Daniel’s Descent into Transitus börjar historien och vi hör ett progressivt tempo och förs fram i en musikalisk resa där man först måste vänja sig vid att det faktiskt är en berättelse. Det här är inte något man slänger på för att ha någon snygg musik på en fest. Det finns ett fantastiskt samarbete mellan musiker och vokalister i detta. Det skapas ett rum i musiken som gör att det blir lätt att ta till sig dialogen mellan vokalisterna. Det är genomtänkt och det är som att man skapat både rum och utfyllnader i form av solon som lyfter lyssnaren från en plats till en annan.

Vi vandrar vidare och berättarrösten (ja för vi har en berättarröst med oss här) tar med oss genom låt 3 Listen To Our Story och vidare in i spår 4, Two Worlds Now One. Nu landar vi ett långsamt och dramatiskt spår där vissa partier kan kännas som Pink Floyd eller Led Zeppelin. De parallellerna blir om möjligt tydligare i nästa låt, Talk of The Town där hela uppstarten spelas på flöjter och vad jag tror är cembalo innan de möts upp av trummor, piano och bas. Här lyckas man genom de annorlunda instrumenten att byta miljö och sättning helt. Vi har förflyttat oss många mil från ett land till ett annat. Musikerna som är med och skapar detta har verkligen byggt en hel värld för lyssnaren att vara del av. För det är det som händer när man väl kommit in i det. Man blir en del av det och man måste lyssna färdigt. Det finns inte en chans att man stänger av innan man fått veta hur det går för Daniel.

Get Out! Now! Som är spår 8 har en väldigt välkänd röst i form av Dee Snider som får lägga ett klassiskt punk rockigt spår som ger ytterligare en dimension till berättelsen, hans röst som kontrast till den skönsång som finns representerad från de övriga skapar verkligen en dramatisk bild av vad som händer.

Jag skulle kunna beskriva varje låt men som ni säkert förstår skulle det bli en hel avhandling i ren musikteknik, teori och allmän hyllning av det geniala som är Transitus. Jag kan helt ärligt säga att det här albumet ligger i topp fem av de bäst producerade album jag hört i hela mitt liv.

För den som gillar progressiv metal och rockopera är det här ett måste i samlingen. För den som gillar powermetal är det nästan också ett måste. För den som har ett musikalintresse borde det också vara ett måste.

Transitus ges ut tillsammans med en 25-sidigt tecknat album och kommer finnas i formaten CD, dubbel-LP i färgad vinyl och en 48-sidig Earbook som innehåller 5 plattor: dubbel-CD, CD med instrumentalversioner, CD med olika vokala versioner samt en DVD med bonusmaterial som filmer tagna under inspelningarna, videoklipp, trailer och en 5.1 ljudmix av plattan.

Plattan innehåller gästartister som Tom Baker (Doctor Who), Simone Simons (Epica), Dee Snider (Twisted Sister), Tommy Karevik (Kamelot), Joe Satriani, Marty Friedman med flera.

Band: Ayeron
Titel: Transitus