Bismarck – Oneiromancer

Apollon Records

17 April

Stoner doom metalbandet Bismarck från norska Bergen släpper nu uppföljaren till debuten URKRAFT som togs emot med öppna armar av underground metalscenen. Bandet som kombinerar den klassiska norska blackmetalen med 60 och 70 talets psykadeliska rock och folkmusik från mellanöstern har med Oneiromancer tagit ett kliv in i eliten av stoner doombanden.

De tydliga influencerna av mellanöstern får man direkt. Det första spåret på albumet, Tahaghghogh Resalat skapar en känsla av att sitta i en hydda i öknen. Ensam och förväntansfull. Oneiromancer som följer upp lägger direkt upp tyngd och tempo. Låten som är dryga 9 minuter lång ger en bild av doom, från uptempo till en slöare släpig metal som förmedlar känslor av aggression och oro. Albumets texter avhandlar västerländsk esoterism, medvetandets förändring och den mystiska apokalypsen. Frontmannen och sångaren Torstein Nørstegård Tveiten har förmågan att förmedla känslan i texten vilket gör det här till musik man verkligen lyssnar på, den känns samtidigt som den hörs. The Seer som är spår tre på albumet är ett rakt spår, det tuggar på och ger inga särskilda överraskningar men med de små förändringarna i spåret hinner det inte bli tråkigt. Låten är 5:39 lång och känner man för ett tungt men enkelt spår som bjuder på enkla men snygga vändningar är det The Seer man ska lyssna på.

Släpigt, flummigt och psykadeliskt samtidigt som det har en tyngd som nästan lägger sig som vikt på ens axlar när man lyssnar. Men vad kan man vänta sig när studio och produktion är av Chris Fielding som jobbat med band som Conan, Electric Wizard, Primordial och Napalm Death. Här finns det djup och en genomtänkt låtföljd som lämnar en med en känsla av att det saknas något. Ett extranummer. Men det kommer inte.

1. Tahaghghogh Resalat
2. Oneiromancer
3. The Seer