Blaze of Sorrow – Absentia

Eisenwald
Släpps 24 April

Norden har länge hållit sin arvsrätt inom Black Metal i ett järngrepp och har gång på gång levererat olika historiska alster, utan att bli utmanade. Italienska Blaze Of Sorrow är dock några som kommer nära med skivan Absentia, som med all säkerhet kommer höja ett ögonbryn eller två.

Första spåret Settimo requiem tar med lyssnaren på en spirituell båtresa genom naturen, där atmosfären känns tung och oövervinnerlig. Med Peters skrik som följeslagare för strömmen dig vidare mot en okänd plats i sinnet där rädsla och gamla plågor hör hemma. Gitarrspelet från A.S. skapar vackra melodier som gräver sig ner i djupet hos den som lyssnar och ger ett visst lugn. I tredje spåret Sonno d’eterno fortsätter melodierna främja en transliknande sinnesställning. Med sina bastanta trumslag krossar N. den tunna slöja som döljer själens innersta mörker medan basen får sinnet att stanna upp. Trippen fortsätter i fjärde spåret Notturna där nuet står i centrum och gitarrens stillsamhet sköljer över lyssnaren. Det hela avslutas med sista spåret Morte di un Immortale som genom sina akustiska inslag frambringar den italienska känslan med vackra stycken.

Med sina lugna partier och akustiska avslut sticker italienarna Blaze of Sorrow ut och det rejält. Genom att på ett naturligt sätt väva in sin kultur och småplock från Black metal får albumet en kärna att kretsa runt. Black metal är en genre som har regler om hur musiken ska vara uppbyggd, både musikaliskt men även sångmässigt och man kan lugnt säga att detta har tänjts på. Det fungerar, men Norden har utan större påverkan fortfarande genren i sitt grepp.

1. Settimo requiem
  2. Furia
  3. Sonno d’eterno