Blue Öyster Cult- The Symbol Remains

Släpps 9 Oktober

Frontiers Music s.r.l.

Efter nästan två årtiondens frånvaro sedan senaste albumet Curse of the Hidden Mirror (2001) och över 24 miljoner sålda album världen över är legenderna bakom klassiker som (Don´t Fear) The Reaper, Stairway To The Stars och Burnin´ For You tillbaka med nya albumet The Symbol Remains. Blue Öyster Cult har sedan 1967 inspirerat musiker världen över och deras låtar har tolkats av bland annat Metallica och HIM.

Första låten That was me låter som ett modernare, mer uppdaterat Blue Öyster Cult utan för den delen att tappa svänget och rytmen som satte dem på kartan. Sångaren Eric Bloom har en karismatisk röst som inte förändrats ett dugg, inledande spåret ger honom det utrymme han behöver och när hela ensemblen brakar igång blir det i en rejält tilltagen dänga. Femte spåret Edge Of The World har skivans snyggaste gitarriff och det märks tydligt att Donald ”Buck Dharma” Roeser är generalen som leder gruppen framåt. Refrängen är känslofylld och kramar om på rätt ställen, man kan riktigt höra hur tusentals fötter stampar takten redan nu. Tolfte spåret Secret Road är perfektion i musikformat. Hjärtesorgen som låten bygger på är som en käftsmäll rakt i solar plexus. Allt från sångrösten som smeksamt berättar den smärtfyllda sanningen om orsaken till uppbrottet, till de beklagande gitarrerna och de krossande trummorna exploderar av nostalgi och genuinitet. Avslutande och sista spåret Fight är en värdig avslutning på det exceptionella albumet. Alla bitar som man önskar ska finnas med, är finslipade till magi signerad Blue Öyster Cult.

Det här är ett album som bjuder på något utöver det vanliga och är en ren njutning att lyssna på. För mig personligen som har vuxit upp med alla album från debuten som gruppen släppte mellan 1972, till senaste släppet i skepnad av The Symbol Remains är det något mycket mer och väl värd att vänta på i två tredje delar av livet.

1. That Was Me
  2. Box In My Head
  3. Tainted Blood