Bon Jovi – 2020

Det fanns en tid då Bon Jovi var kungar. ALLA älskade ”Livin’ On A Prayer”, ”Runaway”, ”Bed Of Roses” och ”It’s My Life” för att bara nämna ett fåtal av bandets uppsjö av hits. Den självbetitlade debuten från 1984 anses vara bandets bästa av många melodic rock fans. Tillsammans med sorgligt förbisedda ”7800 Degrees Fahrenheit (1985) lades en stabil grund till vad som komma skulle. Via ”Slippery When Wet” (1986), New Jersey” (1988) och ”Keep The Faith” (1992) blev bandet både superstjärnor och folkkära med megahits och storslagna världsturnéer som avlöste varandra.

Det är en oändlighet sedan och idag lever Bon Jovi på gamla meriter. Ett par habila dängor har man lyckas skita ur sig även efter den gyllene eran mellan 1984-1992, men kvalitén har gradvis försämrats i takt med att glädjen sakta men säkert runnit ur bandet. Det starka brödraskapet, som var en nyckel till bandets sound och spelglädje, började krackelera redan 1994 då basisten Alec John Such lämnade. 2013 slogs den sista spiken in i kistan när slutligen Jon Bon Jovis parhäst Richie Sambora fick sparken pga sitt alkoholmissbruk. Richies gitarrspel, röst och låtskrivargeni var viktiga framgångsfaktorer för Bon Jovi och utgjorde en betydande del av deras sound och själ

”2020” är i mångt och mycket en politisk skiva som betraktar samtidens USA. Countryfärgade ”Do What You Can” behandlar rådande pandemi, ”American Reckoning” dödsskjutningen av George Floyd och Black lives matter och ”Unbroken” om soldater som lider av posttraumatiskt stressyndrom. ”Lower The Flag” är dystert akustisk om skolskjutningar och ”Blood In The Water” handlar om flyktingars situation såväl inom USA’s gränser som annorstädes . ”Story Of Love” är en lågmäld kärlekshymn med vackert piano och ”Limitless” storvulen stadiumrock, fast utan vare sig muskler eller entusiasm.

Problemet är att dessa tunga aktuella ämnen tenderar att hamna i skymundan när musiken är så tråkig. Den som mot förmodan förväntat sig att Bon Jovi skulle återgå till ett sound mer likt storhetstiden under sent åttio och tidigt nittiotal går med andra ord bet. Bandet har förvandlats till någon sorts oinspirerad blandning av Springsteen light och ett kraftlöst Coldplay, ett band jag anser vara ett grådaskigt mellanmjölksalternativ till U2. En gång fanns genuin passion i Jons röst, nu finns bara likgiltighet kvar. Urvattnad radiorock utan värme, själ och energi är det bästa sättet jag förmår beskriva det en gång så fantastiska band jag avgudade för länge sedan. Sorgligt…

Band: Bon Jovi
Titel: 2020
Genre: Rock