Brother Firetribe – Feel The Burn

Det är remarkabelt hur många stora band de tusen sjöarnas land har fostrat. Finland brukar förknippas med tyngre, mörkare grupper som t ex Amorphis, Sentenced, Children Of Bodom, Stratovarius och Nightwish, eller mer skojfrisk ”trallmetall” som Lordi och Beast In Black.

Under det senaste dryga decenniet har även den melodiösa rockscenen i Finland exploderat. Det är inte längre bara legendariska Hanoi Rocks som förknippas med melodiös och glammig hård rock. Reckless Love, One Desire och Shiraz Lane är bara några av dagens framgångsrika namn. Bandet som (i alla fall snudd på) startade den nya finska vågen av modern melodiös hårdrock, och genom det också en kulturgärning som inte ska förringas, lever alltjämnt och har hälsan.

Via smått legendariska debuten ”False Metal” (2006) och uppföljaren ”Heart Full Of Fire” (2008) hittade Brother Firetribe ett eget sound influerat av storheter som Van Halen och Journey. Mängder av såväl inhemska som utländska band har tagit inspiration, inte minst här hemma i Sverige. Brother Firetribe var för tusan en av de största inspirationskällorna till att jag själv våren 2012 startade ett AOR band!

Bandet har länge betraktats som Nightwish gitarristen Emppu Vuorinens sidoprojekt. Efter de två första skivorna låg bandet på is fram till 2014, framförallt pga Nightwish stora åtaganden med globala mastodontturnéer. När inspelningarna till ”Feel The Burn” påbörjades stod det klart att Emppu inte längre hade tiden att satsa på båda banden och det är istället Roope Riihijärvis strängbändande som ljuder på plattan.

”Feel The Burn” skiljer sig inte nämnvärt åt sedan tidigare. Det är fortfarande en stor och svulstig ljudbild som omsveper lyssnaren. Det är det självklart inget fel med då det är precis det grandiosa soundet dränkt i unika och feta keyboardljud vi alltid älskat Brother Firetribe för. En annan faktor är självklart Pekka Ansio Heinos fantastiska röst och uttryck.

Men, alltsedan ”Diamond In The Firepit” (2014) har bandet känts lite tristare och lite lojare. Missförstå mig rätt, Brother Firetribe är fortfarande skickliga låtsmeder och alla skivor innehåller minnesvärda låtar, men i mindre utsträckning än de två första stundtals fantastiska plattorna.

I spår som ”Bring On The Rain”, ”Ticking Away” och ”Rock In The City” påminns vi om kompetensen dessa herrar besitter i sina bästa stunder. Stora refränger, grym sångleverans, snygga keyboards och melodiösa gitarrsolon. ”Chariot Of Fire” är en radiodänga med stor schlagerinfluerad refräng och snyggt stick. ”Battle Ground” har soundtrack feeling à la åttiotalsaction vilket också är ett element vi förknippar med bandet sedan tidigare. ”Night Drive” är stämningsfull och småputtrig med lite av en EDM touch i början. Men, den bestående känslan är ändå att Brother Firetribe vandrar tryggt på samma gamla upptrampade stigar. ”I Salute You” och ”Arienne” saknar det lilla extra som behövs för att lyfta och ”Love Is A Lie” och ”Candle In The Window” är sömnigt slätstrukna.

Som vanligt är produktionen fantastisk. Soundet är rikligt kryddat med ljud inspirerade från elektroniska retrogenrer som Synthwave. ”Feel The Burn” är inget dåligt album. Faktum är att det är en klar uppryckning från ”Sunbound” (2017), men fortfarande saknas topparna och jävlaranammat som genomsyrar”False Metal” (2006) och ”Heart Full Of Fire” (2008). Visst slår det fortfarande gnistor om Brother Firetribe då och då, men den glödheta passion bandet besatt i början verkar tyvärr ha gått förlorad. Albumet landar strax över godkänt. Det smärtar mig. jag VILL tycka att det här är bättre än vad det faktiskt är.

Band: Brother Firetribe
Titel: Feel The Burn
Skivbolag: Odyssey Music