By Lightning – ”Street Lights”

Ibland slår blixten ner från en klarblå himmel! För snart ett år sedan fick jag Arvikabandet By Lightnings första singel ”Drivin’” skickad till mig. Jag gillade soundet som fick mig att tänka på tidiga Tom Petty och Rolling Stones. I somras släpptes andra singeln ”Drifting Into The Night”. Svängig med mycket Stonesvibbar ökade min nyfikenhet på den kommande debutplattan. Därefter har det varit tyst fram tills nu.

Singlarna gjorde mig försiktigt positiv och lyckligtvis finns det fler ljuspunkter på ”Street Lights”. Öppningen med ”Everybody Loves You When You’re Dead” är till exempel en riktig smakstart. Gitarriffet har tydligt Keith Richards DNA och det doftar starkt av band som The Faces och Mott The Hoople.

I sköna ”Fly” låter Alex Haglund nästan som en manlig version av Janis Joplin i de själfulla verserna. Svävande sköna refränger får mig att tänka på såväl Jimi Hendrix som Beatles. ”No Money To Give” har Thin Lizzy kryddor och en Bruce Springsteen influerad refräng. Det låter nästan som om Little Steven och Clarence Clemons (RIP) från E Street Band körar i bakgrunden.

Titelspåret ”Street Lights” för tankarna till The Who, ”Country’s Calling” har en Neil Young feeling mitt upp i det Stones inspirerade melodispråket och The Animals inspirerade ”Hypocrite” har ett illavarslande riff. Låten är till att börja med återhållsamt melankolisk men växer snabbt till ett dramatiskt monster.

Det finns dock ett par spår som inte känns lika elektriskt uppstudsiga. ”Glorified” är förvisso skön med en avslappnad vibb men lyckas inte engagera fullt ut. ”Dangerous Mind” har ett skönt riff med myspysig Procul Harum hammond. Tyvärr segar den ihop och blir lite för långdragen med sitt The Doors flummiga slutparti.

By Lightning blandar på ett förtjänstfullt sätt den amerikanska Singer/songwriter traditionen med brittisk bluesbaserad rock’n roll. Alex Haglund har en kraftfull och flexibel pipa som han med lätthet kan bända till att påminna om såväl Mick Jagger och Roger Daltrey som en ung Tom Petty och, för den delen, en trulig Phil Lynott. Bruket av hammondorgel och flangereffekten som återkommer i några spår är kryddor som känns helt rätt. Tidsmässigt skulle jag å ena sidan vilja placera bandet precis i brytningen mellan mods och den efterföljande brittiska glamrocksvågen och å andra sidan under sjuttio och åttiotalets våg av amerikanska Singer/songwriters. By Lightning har soundmässigt en del gemensamt med Quireboys som bitvis delar samma musikaliska grund. Jag kommer på mig själv att också tänka på Mando Diao. Skillnaden är att där Mando idag känns bleka och trötta adderar By Lightning blixtrande passion till sin musik. Det kommer man långt med, men det går att slipa den här diamanten lite till. ”Street Lights” ger dock helt klart mersmak!

By Lightning är:

Alex Haglund – Lead vocal / Guitar

Jimmy Dahlgren – Bass / Vocal