Captain Black Beard – ”Sonic Forces”

I höstas firade Captain Black Beard tioårsjubileum med stor baluns på Bryggarsalen i Stockholm. Sedan den hyllade debutplattan släpptes (den utnämndes till en av 2011 års bästa skivor av Malcolm Dome Classic Rock Magazine) har delar av besättningen på skutan bytts några gånger. Bandet har spelat på Hard Rock Hell Festival och öppnat för storheter som Graham Bonnet ( Rainbow, MSG), Joe Lynn Turner (Rainbow, Yngwie Malmsteen), Robin Beck och House Of Lords. 2017 slutade Sakaria Björklund (sång) och tillsammans med nya sångerskan Liv Hansson äntrade bandet studion med H.e.a.t keyboardisten Jona Tee som producent. ”Struck By Lightning” släpptes våren 2018, men Line-upen blev kortlivad. Först lånades Linnea Vikström (Therion) in som ersättare för avhoppade Liv och ifjol anlitades Martin Holsner under bandets co-headline turné med Osukaru i Tyskland. Efter en smakstart på 2020 som uppvärmare till Geoff Tate (Queensryche, Operation Mindcrime) är Captain Black Beard tillbaka med ”Sonic Forces”, nu med Holsner som officiell medlem vid rordret.

”Sonic Forces” har en ljudbild som påminner om H.e.a.t vilket kanske inte är så konstigt då Dave Dalone (gitarrist i H.e.a.t) sitter i producentstolen. Dock har skivan ett mjukare sound än nutida H.e.a.t. och låter i mina öron snarare åt ”Adress The Nation” (2012) hållet. Ett spår där det blir tydligt är till exempel pigga ”Time To Deliver”.

Namnet Captain Black Beard har alltid känts malplacerat. Det för tankarna till en svartmuskig heavy metal pirat ombord på ett vindpinat sjörövarskepp. Stilmässigt ligger bandet närmare glassigt åttiotal, neonskyltar och Miami Beach. ”Sonic Forces” är således snarare en lyxyacht som seglar i medvind på azurblått vatten där feelgood AOR som Danger Danger liknande ”Young Hearts” hörs från däck. Med plattans bästa refräng, smäktande körer och den rätta somriga feelingen i melodierna blir detta spår en självklar galjonsfigur på denna lyxkryssare. Fartfyllda ”Midnight Cruiser” ligger i kölvattnet. Den känns komplett med fästande melodier, snygga soloslingor och keyboards. ”Tonight” är romantiskt strandhugg ackompanjerad av solkyssta keyboardslingor, lidelsefulla gitarrer och själfulla refränger. ”Disco Volante” är en snärtig partyrökare som gjord för ett sofistikerat sjöslag. Riff, synthljud och refränger bildar en hybrid mellan Night Flight Orchestra och Brother Firetribe. Samma kategori tillhör titelspåret ”Sonic Forces”. Här finns gott om synthtrudelutter och smakfulla gitarrsolon som förgyller.

”Sonic Forces” lyckas med ledstjärnor som H.E.A.T, Foreigner, Survivor, Danger Danger och Brother Firetribe navigera i sundet utan att någonsin gå på grund. ”Headlights”, ”Lights and Shadows” och ”Gotham City” är alla habila spår som glider smidigt på ytan, men lite mer sjögång hade gett mig det där lilla extra pirret i magen som saknas.

Martin Holsner är ett riktigt fynd. I honom har bandet hittat en visuell frontman med ett röstkapital värdigt sångare som Ted Poley, Joe Lynn Turner och Jimi Jamison.
”Sonic Forces” är sprängfylld av generisk uptempo AOR. Det är genomarbetat, slickt och riktigt snyggt men som i fallet med många band lyckas man inte till fullo fånga energin och stämningen som finns live på skiva. Ett gott råd är därför att gå och se dem så fort Corona pandemin är under kontroll. Varför inte på Scandirock Melodic på Musikens Hus i Göteborg 5/12? Tro mig, du kommer inte att ångra dig. Aj aj kapten!

Line-up: Christian Ek – gitarr, Martin Holsner – sång, Robert Majd – bas, Vinnie Stromberg – trummor

Band: Captain Black Beard
Titel: Sonic Forces