Captain Black Beard – ”Struck by lightning”

Kapten Robert Majd har bytt besättning och styrman. Nya på skutan är yrvädret Liv Hansson på sång och Vinnie Strömberg på trummor. Styrman Jona Tee (H.E.A.T.) har också försett manskapet med nya segel i form av ett uppdaterat sound.

Och visst finns här gott om refrängstarka dängor såsom straightforward dängan ”Dead end street”, ”Nobody like you” och titelspåret ”Struck by lightning”. Även ”Gotta Go” är medryckande. Jag får lite Night Flight Orchestra vibbar i melodispråket av detta spår. Singelspåret ”All the pain” är vi bekanta med sedan ett tag. Inledande keyboardriffet är riktigt snyggt. Bryggan bygger bra med snygga körer upp till en stor lite vemodig refräng.

”Perfect little clue” är en käftsmäll med kraftfull sång. Tankarna går till å ena sidan Heart och å andra sidan Battle Beasts senare material. ”Picture Life” låter som en blandning mellan modern radiorock och AOR och kan säkert funka både på Bandit såväl som på Dist FM eller Pirate Rock. Avslutande ”Straight Outta Hell” tillhör också höjdpunkterna. Snyggt, enkelt riff, bra leverans av Liv som toppas av en av plattans bättre refränger.

Captain Black Beard har varit ute och seglat ett tag vid det här laget. Nu, med backning av melodic rock records och Liv Hanssons läderlungor kan de förhoppningsvis få ännu mer vind i seglen.

”Struck by lightning” är också föredömligt kort. Den klockar in på 38 minuter och innehåller 10 koncisa spår. Bara att applådera detta. Fler band borde satsa på antingen kortare plattor eller högkvalitativa EP’s enligt min mening. Soundet ligger lite mitt emellan old school AOR/melodic rock och modern radiorock vilket borde kunna tilltala en bred rockpublik. Kusten är klar!

Band: Captain Black Beard

Titel: Struck by lightning

Genre: AOR/Melodic rock