Chris Rosander – King Of Hearts

Chris Rosander har tidigare jobbat med Michael Ruff, Paulo Mendonca, Frank Ådahl och X-Romance. Den blott 22 åriga multitalangen kommer från Örnsköldsvik och gör albumdebut i eget namn med ”King Of Hearts”.

Chris listar TOTO, H.E.A.T, Queen, Chicago och Def Leppard som huvudsakliga influenser. Något som jag delvis hör i spår som ”She’s A Killer”. Keyboarddriven med bra tryck i melodier och refränger påminner den om tidiga H.E.A.T och blir snabbt en stor favorit. Euforiskt ystra arpeggiokeyboards och lyftande refrängkörer puttar även ”Could This Be Love” ett snäpp över godkänt. ”Angelina” har en sån där somrigt luftig synthfanfar till intro som får mig att smälta direkt! Driv, melodier och refränger är klassiskt AOR territorium. ”Don’t Look Back” är varmt småjazzig på typiskt westcoast manér.

”King Of Hearts” är överlag extremt TOTO influerad och konventionell AOR/Westcoast. Problemet med det är att spår som ”Only For The Night”, ”Crossroads”, ”No Destination” och ”King Of Hearts” förvisso är behagliga för öronen, men tämligen tandlöst trista i längden.

Christian Rosander besitter dock tveklöst en gedigen musikalisk kunskap. Han sjunger och spelar allt själv förutom bas som hanteras av P-O Sedin (Perfect Plan). Det är lätt att imponeras, allt låter superproffsigt. Chris har en angenäm, men något tunn och valpig röst, som för tankarna till Bobby Kimball, Lars Säfsund (Work Of Art) och Steve Lukather. Om det är sorglös, välproducerad och tillrättalagd AOR som är din melodi är ”King Of Hearts” definitivt en skiva för dig. Om du däremot vill ha något som sticker ut, berör eller låter lite annorlunda är risken överhängande att du snabbt tappar intresset. ”King Of Hearts” är nämligen främst en hängmattsvänlig, småtrevlig och luftig bakgrundskuliss.

Band: Chris Rosander
Titel: King Of Hearts
Genre: AOR