Creye – Creye

Creye har varit en snackis i AOR kretsar sedan debutsingeln ”Never to late”(2016) släpptes. Efter ytterligare ett par singelsläpp begick Malmöbandet sin livedebut på ”Melodic Rockfest Scandinavia” i slutet av maj, vilket ytterligare har spätt på hypen. På debutplattan finner vi flera prominenta låtskrivarsamarbeten. Såväl Ulrick Lönnqvist (Sahara, Code Red, Jim Jidhed) som Erik Wiss (Cap outrun, Gathering of Kings), Michael Palace (Palace, Kryptonite) och Hal Marabel (Bad Habit, Arena, Mad invasion) har bidragit med material.

”Nothing to loose” är starkast av de inledande spåren. En trevlig mediumtempodänga med genomgående snygga melodier, grym bridge och lyftande refräng. Här finns synthslingor färgade av åttiotalets Italodisco, subtila Survivor vibbar samt en medryckande refräng inspirerad av Ankie Baggers gamla åttiotalshit ”Where were you last night”.

Plattans snyggaste refräng finner vi i ”Miracle”. Ett romantiskt och poppigt kanonspår med nittiotalsvibbar, tonartshöjning, akustisk gura, snygga körer och vackra slingor. Melankoliska ”Christina” känns lite som ett signaturspår för Creye. En låt som särskiljer dem litegrand ifrån den moderna AOR normen. Den atmosfäriska refrängen sitter som en smäck.

”Straight to the top” inleds dramatiskt och låter som en hybrid mellan ”Top Gun” soundtrack, Winger och modern AOR i stil med Art Nation. Inte dumt alls. Tempot höjs i ”Still believe in you” som rockar något hårdare än resterande spår. Här får vi äntligen ett gitarriff som kontrasterar mot de mjuka syntharna.

”City lights” är en skön rökare där mina tankar, lite otippat, går till Bonnie Tylers gamla hit ”Holding out for a hero”. På något sätt är det samma driv, även om låtarna i övrigt inte är lika. ”A better way” avslutar på ett förträffligt sätt. Stora atmosfäriska synthar och fantastisk refräng som lyfter ytterligare i avslutande tonartshöjning.

”Creye” är en platta för dig som gillar mjuk och modern AOR. Creye har hittat ett eget DNA i en översvämmad genre, samtidigt som det finns ett släktskap med kontemporära band som ”Art Nation”, ”One desire” och ”H.E.A.T.”. Produktionen är stor, luftig och modernt retro med mycket tryck i åttiotalsljudande trumsound och smäktande synthar. Det här är absolut en lovande debut med en handfull riktigt starka spår. Det är tveklöst fr.o.m spår sex som skivan känns mest intressant. Där är tempot högre och variationen större. Slätstrukna låtar som ”Different state of mind”, ”Never to late” och ”Love will never die” sänker kvalitén och gör tyvärr att det blir lite för mycket mellanmjölk för att engagera fullt ut.

Band: Creye

Titel: Creye

Genre: AOR/Melodic rock