DeVicious

Album: Reflections

Release: 1 Mars 2019

Bolag: Metalapolis Records

DeVicious är ett internationellt hårt och melodiskt rockband som har sitt ursprung i Tyskland. Redan där vaknar mitt intresse då jag vet att det kommer mycket bra melodisk rock från just Tyskland. Debutalbumet Never Say Never släpptes 2018 och togs emot väl och bandet ligger inte på latsidan utan den 1 mars kommer uppföljaren Reflections.

Bandet bildades 2016 i Karlsruhe av ett gäng barndomskamrater som sedan lyckades övertala powerhouse vokalisten Zoran Sandorov aka Mister Sanders att bli en stadig medlem i bandet. Alex Frey spelar bas och producerar, Radivoj Petrovic spelar lead gitarr, Denis Kunz på keyborard och slutligen Lars Nippa på trummor.

Albumet Reflections ska vara en uppföljare på debuten. Fansen har förälskat sig i de lättsmälta melodierna och det medryckande tempot så det är temat även här. Alex Frey har inte bara spelat in utan också producerat albumet och på deras andra singel Never Let You go har de lyckats få med sig Åge Sten Nilsen (AMMUNITION, WIG WAM) från Norge för en duett. Och det gjorde de helt rätt i. Låten är en skön melodisk dänga som sätter sig lätt i skallen.

Det är tysk melodisk powermetal. Så enkelt är det. De är riktigt bra och de kommer antagligen att växa ytterligare under åren som kommer. De spelar bra ihop och melodierna sitter som hand i handske. Låten Desire har en riktigt skön rytm och jag diggar hårt medan jag sitter och ska läsa. Så pass att jag emellanåt upptäcker att jag slutat läsa och bara diggar. Den låten som jag uppfattar som publikfriaren på albumet är Hungarian Girl. Tuffa keyboardriff med en lite romantisk känsla i sången. Skivans powerballad är Manhattan Memories. Pianokomp och lätta symbalslag i bryggan. Lite hes sång med ett alldeles perfekt tempo för att publiken inte ska tappa intresset. Över lag är det en riktigt skön skiva och jag ser fram emot att höra vad de utvecklas till med tiden!

Bäst: Desire som fångar tag i en och har en riktigt skön Rock känsla.

Sämst: Det kan bli lite enformigt emellanåt men vad fan, det är ju power!

Betyg 8/10