Disturbed, Evolution

Släppt 19 oktober 2018

Om man gillar Disturbed känner man snabbt igen David Draimans röst och den melodiska metal de gjort sig kända för. Första låten på albumet, Are you ready, får min hjärna att sätta sig skönt i den välbekanta Disturbed fåtöljen med fötterna på fotpallen redo för en smäll på käften. Dessvärre uteblir käftsmällen men jag får en klart njutbar stund med det här albumet.  Draiman har själv sagt att albumet är till hälften akustiskt eller halv-akustiskt vilket blir tydligt när man lyssnar igenom det. Den som förväntar sig en tyngre skiva kommer att bli besviken. Med det sagt har jag efter några lyssningar ändå hittat några guldkorn och någon bit kattguld.

Stronger On Your Own blir snabbt en favorit med sitt tunggung och den nästan trallvänliga framtoningen i refrängen. Watch You Burn är den låten jag fastnar minst för på albumet. Istället för den metal jag förväntat mig är låten nästan en singer/songwriter låt med lite disturbed influerade körer. Men The Best Ones Lie räddar upp allt. Här är i min uppfattning den bästa låten på albumet, här finns den klassiska Disturbed känslan med både tyngd och känsla, aggressivitet och lugna partier utan att förstöra rytmen, det Disturbed är bäst på helt enkelt.

I albumets lugnare låtar, Reason To Fight, Hold On To Memories och Already Gone, visar Draiman åter igen vilket omfång hans röst har. Även om jag föredrar de lite tyngre låtarna uppskattar jag bra musik och det här är bra musik. Draiman har i intervjuer beskrivit hur de fick bekräftat av den succé Sound Of Silence gjorde att de faktiskt klarar av att göra musik som avviker från deras annars tunga stil. Det inspirerade till den lite mjukare framtoning detta album har. Men det är inte bara musiken som förändrats, den piercing som Draiman burit på sin haka under alla år har han tagit bort då han är trött på att se ut som ett ”45-year old hot topic”.

För dem av er som föredrar Disturbed Live spelar de på Annexet i Stockholm den 30 april 2019.

Betyg 7/10

Låtar: