Doug Brons – Pull

1985 lät musiken snarlik det Doug Brons presenterar på sitt senaste album som när den släppts digitalt heter Audio 1985 men nu när det blir fysisk release får namnet Pull och kommer nu på CD den trettonde augusti ifrån Escape Music.
Varför den har två olika namn kan man undra då låtlistan ser likadan ut men Audio 1985 kan troligtvis den heta för att Brons fångar upp den tiden i sin musik, keyboarden är såklart ifrån 2021 (och kanske till och med midiinspelad) vilket påverkar helheten, men eftersträvan är mitten av 80-talets soundtrack och det lyckas han bra med. Men som sagt varför den fått annat namn nu har gått mig förbi.

För den som inte är bekant med Brons tidigare är han ifrån USA och skriver AOR/West Coast där texterna många gånger rör sig kring Jesus. Hans röst är skönt raspig som en blandning av Paul Young och Steve Lukather. Just Steve Lukathers sound gör sig också påmint i gitarrsoundet. En annan referens jag kommer att tänka på är John Elefante (som sjöng i Kansas en period). Inte för att rösten är så lik utan främst i approachen kring Jesus som jag kan tycka bli lite väl mycket. Men det är ju deras tro och det är fine, jag är dock inte så intresserad av Jesus (eller nått annat väsen för den delen). Så med fördel till denna typ av kristen rock är om man inte är så textorienterad i sin lyssning att man kan sålla innehållet i en text.

Så låtarna då. Jo det finns ett par riktigt sköna där vi får ett riffande med en nästan lite funkig bas och keyboardlir, uppe på det en grym leadguitar. Min absoluta favorit som stämmer in på beskrivningen ovan exakt är Don’t Let Go. We are the Patriots följer därefter och har klassisk powertuggande rythm enligt klassiskt AOR-maner, snygga körer och mycket som händer i keyboardliret, även här en skön leadgitarr.
Inledande Father Show Us och efterföljande For Love är också skönt AORfunkiga men det  är här jesushyllningarna är som starkast vilket får mig att tröttna lite. Även Look Up är en låt som har ett riktigt skönt groove men möter samma hinder textmässigt. Hyllningar i all ära men om man som jag inte kan relatera till en text alls, inte ens i fantasin och där mässandet i texten är omöjlig att sålla bort, förlorar låten på det.

Band: Doug Brons
Titel: Pull
Genre: AOR/West Coast