EVIL WARRIORS – Schattenbringer

Into Endless Chaos Records

20 juli

Evil Warriors är ett tyskt black metalband som spelat ihop sedan 2007. Deras tidigare släpp Fall From Reality och Expressions of endless Dreams har blivit väldigt uppskattade av fansen och nu släpper de EPn Schattenbringer den 20 juli.

Bandet beskriver själva Schattenbringer som ett väsen som lever bland de vilda strukturer I en evig strid om världsherravälde i ett kaos bland de som falskt lever i ”rätt” och ”fel” för att rättfärdiga sin egen existens. Schattenbringer bryr sig inte om falska fasader utan är självsäker och är en konstruktion av kontraster. Flieger som startar upp kaoset är precis det, kaos. Det är riktigt svart black metal och det är svårt att ge sig in i det utan att känna ett stygn av oro. Dock är det nästan lite för kaotiskt. Det blir svårt att hitta en melodi men med den beskrivning de gett kanske det är just det som är meningen. Wahrheit som följer upp nystar upp melodierna något men det är först i låten Schattenbringer som man får höra den musik som verkligen engagerar lyssnaren. Här hör du inte bara melodierna, utan det finns också en helt annan känsla i sången. Det är mer betonat vilket skapar en aggressiv ton som gör att man kan läsa in det bandet vill få fram med låten. Sista låten som helt enkelt heter – är ett nästan 22 minuter långt ljud. Eller flera ljud men i princip är det ett spår av olika ljud. Även om det hörs att det är instrumentala ljud får man något av en olustkänsla av spåret.

Black metal är black metal, det finns ofta en tanke och en plan med det som skapas. Men i det här fallet borde bandet kanske ha lagt ner lite mer tid och gjort en fullängdare av det. Med de tre spåren som ska presentera Schattenbringer är det bara ett som egentligen ger en ordentlig känsla vilket är synd för just där är det riktigt bra. Produktionen är grym, det finns tydliga lager och varje instrument har sin egen identitet men det räcker tyvärr inte till ett högt betyg.

Låtlista:
1. Fliege
2. Wahrheit