Fugitive – Multiverso

Själv Släpp

20 April

Italienska Fugitive kommer med nytt spännande album, Multiverso. Bandet utforskar meditation på ett nytt sätt i en mix av progressive- och post-rock och metal med psykedelisk multidimensionella toner som fångar lyssnaren till en upplevelse helt olik från vardagens bestyr.

Private Visions Of the Void öppnar och kommer med rockiga riff som osar post-rock. Drömlika sekvenser upprepas likt andetag och lyssnaren erbjuds en stunds meditativ resa. Den kortare sången framkallar en djupare mening mot förståelsen i stunden som upplevs. Tredje spåret Purple Rainer skickar ut vågor i rymden. Med hjälp av Manuel och Daniele på gitarrer som samarbetar tajt i en harmoni får lyssnaren chansen att söka sig ut ur kroppen och in i evigheten. Andrea’s bas håller i livlinan för själen till kroppen när lyssnaren sakta dras ut i mörkret mot en liten ljuspunkt i fjärran. Det är kämpigt och motigt att fortsätta, men nyfikenheten tar överhand. I nästa spår Passed Pawns som är det fjärde fortsätter resan närmare mot ljus källan. Trummorna från Maurice sätter plattor som underlättar färden framåt i raskt takt. Sista spåret Higherär nummer åtta i ordningen  och här närmar sig färden mot sitt slut. Nu har även ljuset växt sig stort och starkt i styrka, energin flödar från det och lyssnaren känner sig helt till ro. Hjärtslagen slår i takt till musiken som pulserar drömskt, mot slutet släpps taget och verkligheten återvänds till medvetandet.

Musiken fångar och drar med lyssnaren i strömmen till något önskvärt men otillgängligt, för bara önskan kan inte skänka glädje vilket musiken frambringar tydligt.

1. Private Visions Of the World
  2. Tradgedy