Gathering Of Kings – ”Kiss From Above” (Singel)

2020 hinner knappt börja innan förra årets mesta Melodic rock sensation slår till igen! ”Kiss From Above” är den tredje singeln från Gathering Of Kings (GOK) kommande andra skiva  ”Discovery”, vilken förväntas släppas i mars. Precis som skivans tidigare singlar ”Heaven On The Run” och ”Moonlight” så släpps den på vinyl i en strikt limiterad utgåva om 300 ex. Debutskivan ”First Mission” tog sig in på den svenska försäljningslistan för fysiska album och låg som bäst på andra plats. Albumet toppade även hårdrockslistan och vinyllistan och har tokhyllats av recensenter runt om i världen!

Det finns fortfarande keyboardhatande macho-hårdrockare. De förstår sig inte på AOR och skulle säkert kalla mig för lättköpt, för efter endast tre sekunder är jag toksåld! En distinkt doft av Scandirock-klingande AOR med glittriga keyboardslingor direkt hämtade från 1987 knockar mig totalt inledningsvis. Jag kan helt enkelt inte stå emot! ”Kiss From Above” låter sådär odefinierbart välbekant, har popfeeling och påminner mig om band som Return, Bad Habit, Dalton och tidiga Treat i melodier och sound. Låten är i mediumtempo och drivs framåt av ett smäktande keyboardriff och en enkel och effektivt pumpande bas. Sticket är enormt snyggt och refrängen en pastellfärgat somrig konfettibomb. Alexander Frisborgs änglalika röst är som klippt och skuren för låten och griper tag i hjärteroten precis som ”Long Way From Home” också gjorde på debutalbumet. Victor Olssons smakfulla solo är pricken över i. Kungarna har en hel del att leva upp till med tanke på debutplattans kvalité, men av de hitills släppta singlarna finns ännu inget fog för oro. ”Kiss From Above” lär inte ha några som helst problem att ta världens älskare av välspelad AOR med storm. Den är helt enkelt som titeln antyder en blåblodig kyss från ovan!

”Kiss From Above” är skriven av Victor Olsson, med texthjälp av Alexander Frisborg, mixad och mastrad och producerad av Thomas ”Plec” Johansson på The Panic Room i Skövde. Trummorna har spelats in i Nordic Sound Lab i Skara tillsammans med Thomas ”Plec” Johansson, Bengan Andersson och Victor Olsson. Exekutiva producenter är bandets skapare och projektledare Ron Dahlgren och Nina Dahlgren samt Victor Olsson. Omslaget har målats av den tyska konstnären Markus Vesper.

I somras genomförde Gathering Of Kings sina två första triumfartade gig på Sweden Rock Festival och Skogsröjet. En tredje konsert äger rum på Valand i Göteborg den 5 januari, då tillsammans med tyska Masterplan och Saffire i samband med Rocknytts tioårsjubileum. Missa inte detta!

KISS FROM ABOVE, LINE-UP:

Alexander Frisborg – Vocals

Victor Olsson – Guitars/Bass/Keyboards/Backing Vocals