Gaupa – Feberdröm

Dalapop / Valley Music

3 April

En naturkraft vid namn Gaupa släpper nu sitt nya album Feberdröm. Med flera spelningar i bagaget och en bejublad konsert på Sweden Rock är dem redo att skapa förundran med sina texter, väva fram barriärer som fångar lyssnaren.

Öppnings spåret Vakuum börjar i härliga fångande riff från duo gitarrerna David och Daniel,som sätter ribban högt tillsammans med den slagstarka rytmen från Jimmys trummorär det som att lyssnaren sugs in i tomrummet som skapats. Emmas starka sång röst tillverkar ett vävt hölje runt tomrummet, medans allt annat tycks försvinna fastnar lyssnaren långsamt in i en värld där man blir tjänaren. I tredje spåret Hjulet fortsätter mystiken, dårskapen börjar långsamt sippra in och Erik kommer med vackert bas spel i harmoni med sången som räddar åhöraren från tomrummet. Harmoniska rytmer trollbinder och skapar vackra passager som helt plötsligt vänds om i femte låten, Mjölksyra är det trummorna som dominerar. Börjar mer öppet och lungt i hoppigare rytmer som går till mer hårdare rock, slagfasta och precisa. Öppet gitarr spel smälter samman verket till ett majestätiskt psykedelikt naturväsen som färdas över till nästa spår i ordningen nummer sex, Alfahonan. Här skiner Emma som solen och lyser upp vägen för resan där lyssnaren rider på naturväsenet mot en glödande horisont. Ett vackert stycke som harmoniserar väl med med mer aggressivare toner och tajt sound.

Allt byggs ihop i gemensamt arbete och skapar vägen för färden, fylld av toner och vackra världar som lyssnaren får uppleva.

1. Vakuum
  2. Where Emperors Grow