GOMORRA – Divine Judgement

Noble Demon

22 Maj

Debuten från det schweiziska Heavy Metalbandet Gomorra är en stark sådan. Albumet är fyllt till bredden av tunga tuggande gitarriff och dubbelkaggar som smattrar.

Heavy metal är ju en changer som innehåller väldigt många influenser och även om albumet från början gav ifrån sig ganska starka thrash metal tendenser så kommer låtar som Hope For The Righteous och Cleansing Fire och slänger bort alla tveksamheter och visar vad heavy metal är på riktigt. Gitarr introt i Cleansing Fire låter som en ren hyllning till Iron Maiden vilka också står som en av Gomorras huvudsakliga influenser. I Children Of The Land bjuder bandet på en lite tyngre något mörkare metal. Både texten och den hårdare och mörkare känslan i Children Of The Land skapar en bild av dystopi, världen är mörk och i ruiner och det krävs kraft för att ta den tillbaka. Ca 02:45 in i låten får lyssnaren höra ett gitarrsolo som snabbt bekräftar hur bra det här bandet spelar ihop. Solot har från början en ren huvudroll men det flätas samman med resten av bandet succesivt och det blir en vansinnigt snygg övergång till en avslutande refräng. I den självbetitlade låten Gomorra kan man höra influenser av sångare som King Diamond och det skapar ett skönt komplement till det riktigt ösiga och ganska skitiga ljudet som Gomorra bjuder oss på. Sångaren Jonas Ambühl har en bra bredd på sitt register och det hjälper till att nyansera djupet i låtarna så det sällan, om alls, känns platt. Damir Askics gitarrer är en ren fröjd att lyssna på och samspelet med Dominic Blum skapar nästan en egen berättelse mitt i låtarna som för musiken framåt och man vill veta vart det ska leda någonstans. Stefan Höslis tajta trumspel ligger som en tung matta som resten av musiken står på.

Albumet är producerat av V.O. Pulver på Little Creek Studio (DestructionBurning Witches och Nervosa) och det märks att det finns gott om vana vid att producera metal. Ljudbilden är mångbottnad och det finns ett naturligt driv som avslutas med en musikalisk käftsmäll i Never Look Back.

Det här är bra Heavy Metal, något att se fram emot!

01. Canaan
02. Gomorra