GRIM FATE – Perished in Torment

Xtreem Music

7 April

Nederländska Grim Fate släppte nytt album i torsdags. Bandet har spelat ihop sedan 2017 och släppte sin första demo, Decomposition 2017 och EPn Emerging From the Crypt i Mars 2018. 2019 släppte de vidare en split 7” tillsammans med Putrevore som togs emot väl av metalpubliken och nu rullar alltså första albumet Perished in Torment ut.

Albumet har tydliga influenser från den finska metalscenen och man hör både Bolt Thrower och Asphyx ljuda genom den doom/death vibb de lyckats lyfta fram. Piles of Corpses är ett tungt spår som startar upp det hela med mörker och en growl som dryper av ondska. You Will Rot fortsätter i samma spår med snabba gitarrer och mörker. I Perpetual Anguish sänks tempot något och man får höra en riktigt skitig gitarr köra ett entonigt solo som känns lite som en kvarleva från en replokal, snarare än en seriöst inspelad och producerad skiva. Abomination lyfter det något med lite mer välproducerade solon och en tajtare ljudbild, men det är fortfarande inte riktigt så snyggt som man kan förvänta sig när det är ett studio-inspelat och producerat album. Perished in Torment är antagligen den bästa låten på albumet. Här finns det genomtänkta nivåer och det finns riktigt snygga övergångar som gör att det är lätt att förlåta det som skaver när man lyssnar. The Final Day avslutar albumet och även här märks det att det lagts ner lite mer tid på produktionen. Det finns ett riktigt snyggt break 04:30 in i låten som inte bara lyfter känslan men som också visar att det här kommer vara jäkligt bra live.

Albumet är inte alls dåligt. Det är en bra debut men när fyra av sex låtar känns ofärdiga blir det svårt att ge höga betyg.

1. Piles of Corpses
2. You Will Rot