Grim Fate – Perished in Torment

Xtreem Music

7 April

Nederländska Grim Fate har inför sin debut plockat ut det som en gång var bra från både finsk death metal och doom i ett försök att framstå som etablerade. Tyvärr verkar det redan nu som det vore dags att abdikera och lämna över instrumenten till andra.

Inledande spåret Piles of Corpses är skriven helt efter läroboken med klassiska riff och bjuder inte på några större överraskningar eller utsvängningar. Wim och Phililppus verkar tro att de spelar popmusik och melodierna skär sig som naglar mot en griffeltavla mot resterande instrument. Gästande trummisen Danny verkar halvsova under inspelningen ochhar en alldeles för slapp taktkänsla i andra spåret You Will Rot och skiva uppnår inte det driv den hade behövt vid det här laget. Inte ens ett lönlöst försök till att få kaggarna att dundra till ordentligt får det att pirrar till. Piers sång är grov och han går på hårt, men det hjälper föga när alternativet att se på när en nymålad vägg torkar är mer av en käftsmäll än hans sång. Musik ska väcka känslor och få hjärtat att slå några extra slag, vilket Grim Fate misslyckas fatalt med. Istället slår det långsammare och långsammare, för att till slut bli lika tomt och innehållslöst som albumet. Det är inte förrän vid femte och tillika titelspåret Perished in Torment som strängbändarna väcks till liv för en kort stund, för att sedan återgå till samma deprimerande tonart som återfinns på hela albumet. Om lyssnaren inte är deprimerad redan innan skivan spelas så är man definitivt det efteråt. Sista låten The Final Day är spiken i kistan och alla möjligheter bandet har haft att göra ett sista intryck spolas ner i samma sumpmark det fiskades upp från. Spåret består genomgående av konstiga rytmer som tycks få allt att stanna av helt och den plötsliga energin försvinner lika drastiskt som den kom.

Perished in Tormentär ett ihop kok av ofärdiga demos som saknar glöd och som glöms bort i samma stund som musiken stängs av. Att en sådan katastrofal mix av tröttsamma försök, till att skapa ett helt album överhuvudtaget kunde släppts borde bötfällas.

1. Piles of Corpses
  2. You Will Rot
  3. Perpetual Anguish