Hank Von Hell – ”Dead”

Efter att ha gjort succé som Cornelis tolkare svor den karismatiske och nyckfulle fd Turbonegro frontmannen på att Hank Von Helvete för alltid var död och begraven. Många fans fick därför glädjefnatt när plötsligt den omfångsrike glampunkaren återuppstod och släppte sin första soloplatta ”Egomania” (2018), inspelad under stort hemlighetsmakeri i Göteborg. I samband med släppet genomfördes också en bejublad internationell turné.

Måndag 15/6 släpps ”Dead” vars release sammanfaller med Hanks födelsedag. Alltihop firas med en livestreamad konsert från självaste Ullevi!! Onekligen genialisk marknadsföring och samtidigt en fantastisk present till fansen.

”Jag har fått frågor om att livestreama flera gånger nu under dessa covid-19-tider. Men jag har hela tiden känt att om jag ska göra det, så vill jag ge fansen en ‘out of this world experience’. Så när idén kom upp att göra det från Ullevi, och framför allt från Göteborg – en stad som jag älskar och ser som mitt andra hem – så fanns det ingen tvekan. Kan man inte ta sig till giget, så kommer Hank med giget till dig. Med besked.” säger Hank själv om sitt tilltag i ett pressmeddelande.

”Dead” är verkligen ett ypperligt soundtrack till att sätta stora arenor i brand. Det är ett dekadent smörgåsbord dukat med alla excesser som hör till rock’n roll. En sober blandning av punkigt krut och glammig konfetti som samlats under en glittrande spegelboll.

Frankie Loyal från HBO succén ”Mayans MC” har lånats in som berättare till albumet. ”You can’t kill me, i’m allready dead” proklamerar han i inledande ”Ad Conteram Incantatores” innan titelspåret ”Dead” hoppar ut ur högtalarna och knockar dig med sin apokalyptiska excellens. Refrängen är (om uttrycket tillåts) döbra!

”Danger Danger!” är en sprudlande fusion mellan Ramones-poppig punk, tidiga Mötley Crües uppkäftighet och Alice Coopers melodisnille.
”Blackened Eyes” har ett episkt vemod med stråkar, köttiga gitarrer och ett mörker som griper tag.
”Disco” är en blivande allsångsfavorit med sin färgsprakande refrängexplosion. Trummorna ur Michael Jacksons ”Billie Jean” blandas med mörk synthpop från tidigt åttiotal och yviga gitarrer. Band som Visage, Human League och tidiga Eurythmics letar sig fram ur den musikaliska myllan. Fullständig Briljans!
”Crown” gästas av Guernica Mancini (Thundermother), lånar Melody Clubs pastellfärgade glitter och har en hubba bubba refräng som smakar både sött och syrligt.

Det är egentligen bara Sum 41 samarbetet ”Radio Shadow” som inte riktigt håller samma nivå som övriga låtar. Den flåshurtiga California-punk vi serveras känns lite som att ta ”The easy way Out”.

När sedan charmigt larmiga ”Velvet Hell” bryter av den här lätt pubertala high-school musiken är ordningen återställd och vi bjuds därefter på idel färgsprakande fyrverkeripjäser. ”Forever Animal”, ”Am I Wrong” och ”13 in 1” dryper av lika delar glammig långfingerpunk som sofistikerat rock’n roll ös. Hela verket kröns av avslutande ”Requiem for an Emperor”, en sorti definitivt värdig en regent av Hells kaliber.

Förutom att vara medkompositör till ”Blackened Eyes”, ”Forever Animal” och ”Disco”, i mitt tycke bästa trojkan på ”Dead”, är det meriterade Tom Dalgety (Ghost, Rammstein, Pixies, Royal Blood, Killing Joke) som försett ”Dead” med precis rätt mix av muskulös arenarock och smutsig rännstenspunk. Produktionen är lyxigt stor och praktfullt dynamisk. Här finns lika delar glitter och paljetter som svärta och skit.

Även om jag genom åren ansett Turbonegros diskografi vara högst ojämn har den inre tonåringen i mig alltid attraherats av hedonismen och farligheten som genomsyrat hela konceptet. Hank är fast förankrad i en försvinnande konstform, nämligen klassiskt showmannaskap med teatraliska förtecken. Visuellt närmast en blandning av krallig Alice Cooper, biker och Kapten Haddock. Den sminkade slyngeln från Turbonegro har vuxit upp och om det finns någon rättvisa kvar i vår ruttna värld borde den fryntlige frontmannen rimligen kunna växa till ikonstatus. ”Dead” är tveklöst hans bästa verk någonsin. Turbojugend, förena eder och knäböj! Kejsaren är död, länge leve kejsaren!

Band: Hank Von Hell
Titel: Dead
Genre: Glampunk