Hårdrockens James Dean välsignar Tokyo

Han har pressat sin röst till den yttersta skrikgränsen i över 50 års tid, och ändå lyckas han vid 71 års ålder leverera bättre live i två timmar än vad exempelvis Paul Stanley eller Jon Bon Jovi klarar av i två minuter. Att han dessutom fortfarande är betydligt coolare än de flesta i hela musikbranschen gör honom knappast mindre unik. Graham Bonnet ÄR rock’n’roll.

Än mer imponerande är hans CV. Ritchie Blackmore, Yngwie Malmsteen och Michael Schenker är kanske de tre gitarrister som gett sina forna bandkollegor sämst nattsömn och mental hälsa. Graham Bonnet har frontat alla tre. Snacka om konsten att söka upp trubbel. Eller gilla utmaningar?

Det har hur som helst lett till en samlad låtskatt som är få artister förunnade. Den han åstadkom med Alcatrazz framfördes och släpptes förra året med liveplattan ”Parole denied”, som spelades in i Tokyo i mars 2017 med gamla Alcatrazzmedlemmar (dock utan dryg svensk). Denna nya liveplatta spelades in samma månad i samma stad, men då med hans nuvarande Graham Bonnet Band och utan Alcatrazzlåtar. Istället får vi här 15 spår från hans tid med Rainbow, MSG, Impellitteri och såväl nyare som äldre sololåtar.

Det är en solid liveplatta där Bonnet som sagt fortfarande låter oförskämt fräsch och bandkollegorna gör vad de förväntas göra. Ni som såg dem på Sweden Rock 2016 vet rätt exakt vad som väntar. Men det slår aldrig riktigt gnistor någonstans under resan, och Conrado Pesinato är i ärlighetens namn heller ingen Schenker, Blackmore eller Lannerbäck (om än förmodat trevligare att umgås med).

Det som verkligen hade lyft plattan till nästa nivå hade varit om herr Bonnet hade vågat baka in sin i särklass största hit i karriären. Men av någon outgrundlig anledning lämnas ”Only one woman” ständigt utanför setlistan. Om inte annat hade det varit skönt att få höra originalet kicka den mesiga covern av svenska Alien av scenkanten en gång för alla. Men man kan inte alltid få allt. Men det vi nu får är absolut bra. Faktiskt direkt imponerande av en 70-plussare som i över 40 år gått emot hårdrockströmmen med sin vansinnigt snygga och coola James Dean-look. So, we salute you, Graham!

Band: Graham Bonnet Band.

Titel: Live in Tokyo 2017.

Genre: Hårdrock.