Hayvanlar Alemi – Psychedelia in Times of Turbulence

Subsound Records

26 Mars

Det turkiska bandet Hayvanlar Alemi har under 21 år utvidgat de globala gränserna genom sin instrumentala musik. Senaste albumet Psychedelia in Times of Turbulence är inget undantag utan tar med lyssnaren på en lugnande resa i ett stressat samhälle och vidgar vyerna för sinnet.

Inledanden spåret News of the World frambringar en gigantisk bikupa med sina drömska toner, där noterna är som drönare som jobbar på blomfälten i olika formationer. Det simpla men ändå så tilltagande riffet av Ösüm, erbjuder lyssnaren en chans att få uppleva ren enkelhet av livet med rytmiska toner och kortare intervaller. Lägg därtill fyrtakts stuk på repeat och Isiks taktslående cymbaler som i harmoni med pukorna bringar fram en ny dimension av ljudet. I tredje spåret Kuşkonmaz MMXVII får lyssnare erfara den Turkiska faunan i vackert vävda toner som återspeglar kraften i existensen här och nu. Det femte alstret Thundercloud Museum samlar alla till en självuppoffrande tillvaro där basisten Hazar leder ceremonin. Med en ihärdig takt som fångar hjärtslagen blir låten väldigt spirituell, på så sätt att åhöraren till förföriska rytmer sänks ner i en annan tillvaro. Det är först i sjätte spåret  Kaos Sembolü Güneş ve Bagar” som alla krafter släpps lösa och härjar i en kaotisk förbindelse med psykedeliskainslag. Vilket renderar insikten av hur världen är i ett turbulent tillstånd utan sikt av vad framtiden för med sig.

Psychedelia in Times of Turbulence är en fascinerande skiva med drömska inslag som trollbinder lyssnaren. Att albumet genomgående är instrumentalt gör att man får ta del av den musikaliska kultur som har gett bandet deras säregna sound. En perfekt skiva för den som vill glömma kaoset utanför för en stund.

1. News of the World
  2. Referendum Day
  3. Kuşkonmaz MMXVII