HEADS. – Push

Glitterhouse Records

29 Maj

Tysk/australiska post-punk bandet HEADS är tilbaka efter sitt hyllande verk Collider (2018) och släpper uppföljaren PUSH. Alstret består av en salig blandning av noise rock, post-punk och alternativ rock som vägs upp av gungande rytmer och starkt sound.

Andra spåret Weather Beaten börjar med en gungande rytm från Chris bas och tar med lyssnaren till en öde fabrikslokal där allt bara har fastnat i tiden. Frasers prat-sång för med sig den mer aggressiva sidan av punken till mixen. Den är närvarande och riktad mot åhöraren som en hetsig diskussion. På fjärde spåretLoyalty utforskar Fraser gitarrens spektrum rejält med inspiration från noise rock. Tillsammans med trumparaden från Nic tycks tiden sträckas ut till en långsam seg sekvens. Den låga basgången tuffar på hypnotiskt och förstärker känslan att man fastnat. Det femte spåret i ordningen, Rusty Sling är mer öppet i soundet och lyssnaren tycks få mer frihet då låset börjar släppa. Ekot som blir tycks vandra iväg som ringarna i vattnet och verkar fortsätta i evighet. Nionde låten Paradise tar med melodier i bagaget som ger ringarna djupare mening, trummorna mjuknar upp och drar ner tempot med en slags frid som infinner sig bland kaoset. Det känns som om Fraser tar med lyssnaren på en åktur till paradiset och ställer de djupa frågorna om livet, som egentligen inte har några svar.

Det är en experimental och vild resa som lyssnaren får uppleva genom HEADS. Radikala refränger som ändå passar in i både sound och rytm lyfter skivan och får tiden att flyga iväg. Ett passande album för den som inte är rädd att våga prova på något nytt.

1. Empty Towns

2. Weather Beaten

3. Push You Out To Sea