Inglorious – ”Ride to nowhere”

Låt oss slå fast några saker: 1. Det är ingen skam i att ta inspiration av de stora klassiska och innovativa rockbanden som Zeppelin, Purple, Sabbath eller Whitesnake. 2. Vågen av Classic rock band såsom Rival Sons, Blackberry Smoke, Black Stone Cherry, Greta Van Fleet och Inglorious som vuxit fram under senaste decenniet visar inga som helst tecken på att tyna bort. 3. Nathan James har en av de bästa rösterna rockvärlden någonsin hört! Så var det sagt.

Inglorious tredje giv är, som tidigare, till större delen inspelad live i studion med legendariske Kevin Shirley (Led Zeppelin, Aerosmith) vid spakarna. Ett kompromisslöst förhållningssätt som visat sig vara en framgångsfaktor både för bandet och dess publik som alltjämt växer. Inglorious eftersträvar att fånga den råa energi som uppstår naturligt när bandet spelar istället för att förlita sig på click-track, auto tune och dubbningar.

Musikaliskt ligger rötterna i sjuttiotalets stora band som Zeppelin, Purple och Aerosmith, men det går även att höra influenser från nittiotalet och band som t ex Soundgarden, Audioslave och Stone Temple Pilots i flera spår såsom ”Where are you now”, ”Freak Show” och halvakustiska tretaktsdängan ”Never alone”.

”Ride to nowhere” presenterar ett smörgåsbord av dynamisk och varierad klassisk rock med inslag av soul, blues, grunge och melodiös hårdrock. Här finns något för alla, från tunga och grymma Sabbathpastischen ”Ride to nowhere”, via feelgood anthemet ”Queen”, svängiga riff och allsångsfesten i ”Time to go” till hjärtskärande bluesballaden ”I Don’t know you”. Nathan James urkraft till pipa är i mina öron klangmässigt jämförbar med mästerliga vokalister som Chris Cornell och Jeff Scott Soto. Inglorious tillhör rättmätigen toppskiktet inom Classic rock av idag.

Band: Inglorious

Titel: Ride to nowhere

Genre: Classic rock