KRILLOAN – Stories of Times Forgotten

Independent

21 Maj

Med ett mål att göra en Ep från grunden själv startade Klas Holmgren projektet Krilloan för ett år sedan, tanken var god tills han insåg att det blev jävligt mycket att göra själv och hade ingen aning hur det skulle göras till verklighet. Så Klas ringde en vän slöt sig krigarbröder till kampen har nu skivan blivit färdig och släppt till massornas öron.

Into the Storm startar upp Epn som traditionel Powermetal gör, är det bara att hänga på i episka quests mot drakar och leta skatter i fjärran länder bortom stormen. Alexs sång passar som handen i handsken i denna hyllning till kärleken för genren i hög fart där Steves gitarrsolo får skina öppet och ordentligt smälts stålet och berg klyvs itu av kraften. Trummspelet dundrar på dirigerat av David riktar han allt frammåt mot horisonten och nya faror i fjärran.

Tredje spåret Fireborn är det mest energiska och episka på Epn där musiken för lyssnaren till en aktiv vulkan med ett skådespel utan dess like. Man bara far fram i hög fart spelar alla på som besatta av elden höjs graderna ännu mer med hjälp av Mathew Corry och Ferran Blazeborns körsång blir det riktigt hett när Alex bara tar i för full hals. Gitarrerna bara glöder och det är bara så bra som det kan bli fortsätter dem att göra det bättre hela vägen till slutet.

Moonblade, skivans fjärde episka låt fortsätter färden i samma stuk som innan men betydligt svalare kör killarna på allt fortare, smattrar trummorna på snabbt som det bara går utan att byta genre helt. Sången är lite mer soft men skiftar likt vindarna ökar den i styrka men plötsligt mojnar den ner sig till friska vindar fulla av liv kör Alex på. Huvudmannen klas samklangar rejält med resterande och gitarren får allt jobba frambringar han makalösa toner skapar han magi.

Sista låten Times Forgotten, tar med lyssnaren på en tripp till memory lane där man direkt kan ta sig till kännes av band som Blind Guardian, Helloween och Gamma Ray. Flera drag letar sig fram från husgudarna av Klas och framförs med rätt känsla blir det ett riktigt trevligt avslut på en suverän första Ep.

Fortsätter det såhär med en fullängdare efter denna start kan jag bara säga att det blir episkt, magiskt och sanslöst bra. Hade Epn varit längre hade betyget garanterat varit en 10a!

1. Into the Storm
  2. Yggradsil