Kvaen- The Funeral Pyre

En musikalisk debut är alltid en svår och krävande balansgång för en musiker. När det är ett soloprojekt är insatsen högre och domarna hårdare. Multiinstrumentalisten Kvaen sticker ut hakan rejält och struntar totalt i konsekvenserna, utan att bli ytterligare en skamlös kopia av det som redan är gjort.

Materialet är variationsrikt och på gränsen till neurotiskt på ett bra sätt. Det finns återkommande experimentella partier som kännetecknas av långa gitarrsolon, där man nästan kan se hur fingrarna glider över strängarna. Övergångarna är komponerade på att sätt som raderar kontrasterna och får allt att smälta samman i en fin mix. Tempot är som sig bör högt när det gäller speed metal och melodierna stabila nog att inte påverkas. Där finns små glimtar av black metal som visserligen håller sig i bakgrunden, men som också lyfter spåren rejält. Den gutturala sången är precis så mörk som man vill ha den och ofta väl anpassad till det instrumentala. Det finns dock tillfällen då sången ökar i fart och inte håller samma hastighet som instrumenten, som i Septem Peccata Mortalia. Återhämtningen kommer snabbt i form av Bestial Winter och ordningen är återställd när Hymn To Kvenland avslutar kalaset vilket gör att snedsteget glöms bort.

På det stora hela är det en riktigt bra och kaxig debut gjord av Kvaen. Det är stundtals avskalat, utan att fräta på det obskyra som genomsyrar The Funeral Pyre. Skivan är bra genomarbetad med alster som förmodligen kommer hålla kvar lyssnarens intresse tills nästa släpps.

Band: Kvaen

Titel: The Funreal Pyre

Genre: Melodic Speed Metal