LANTERN – Dimensions

Dark Descent Records

10 Juli

Grannlandet Finland har som resterande nordiska länder en stark scen inom metal som även är deras främsta musikexport. Black och death metalbandet LANTERN grundades 2007 och har sedan dess släppt två album, nu kommer uppföljaren till II: Morphosis (2017) i skepnad av Dimensions.

Strange Nebula öppnar skivan med simpla trumslag och ett kort gitarrsolo från Belial viks in och försvinner i rytmen. Poussu försöker febrilt få till blastbeatsen, men rör till det hela med slappa trummor vilket smetar ut ljudet för lyssnaren. Tredje spåret Portraits inleds med en falsk clean sång från Necrophilos, men som tur  var  övergår det snabbt till growl där whisky rösten kan stanna. Det är mer aggressivt än föregående spår, men inger fortfarande inga känslor hos lyssnaren. Femte låten Shrine of Revelation startar i en  hög fart och det låter som att samtliga musiker försöker göra det bästa föra att hänga med så gott det går. Det framstår som ett försök att bli extravaganta, men blir alldeles för mycket då spelet blir slappt och saknar känsla, tyvärr får lyssnaren ingen riktig upplevelse av musiken.

Energin saknas och musiken tycks halta sig fram i ett försök att vara aggressivt men snubblar på mål snöret. När ljudet tystnat är musiken redan glömd, inga melodier som fastnar och ganska tråkig överlag. Detta är långtifrån den vanliga högklassiga finska musiken som vi vanligtvis är bortskämda med. LATERN borde ha gjort sin läxa och tittat noga på sina föregångare för att inte totalt skämma ut den finska black scenen.

1. Strange Nebula
  2. Beingd
  3. Portraits