LIK – Misanthropic Breed

Metal Blade Records

25 September

Tråkig arbetsvecka och du kanske vill ha något nytt att lyssna på medans disken göttar till sig i skamvrån? Sen 2014 har LIK grävt fram Svenska Death Metal toner till massorna, förra albumet Carnage 2018 var likt debuten Mass Funeral Evocation 2017 sann till Old School SweDeath. Nu Kommer nya albumet Misanthropic Breed ut ur kryptan för att dra med dig ner i mörkret.

Som en gammal skräckfilm börjar det med skrik och död i första spåret The Weird, efter en ’kort’ scen dundrar allt igång i rasande fart med skenande trummor och skränande gitarrer fångas lyssnaren av Tomas grova men ack så brutala stämma. Tillsammans på gitarr och trummor får Niklas med Christofer allt att rasa samman under fötterna, i en ström av riff väller massor av odöda lik ut som greppar tag efter dig. Det går direkt in i nästa spår, Decay som smäller ut blastbeats växer sig riffen som skulle få en skenhelig att moshpita bland liken. Gitarrerna blandar in lite harmonier som ger ett större djup till mörkret vilket dit lyssnaren hastigt dras ner i. Åttonde spåret Morbid Fascination ändrar lite på rytmen och blir en riktig tungviktare till låt som bara krossar allt i sin väg, bra tryck med trummor och gitarrer som smäller högt tillsammans med sången för det där lilla extra för att spräcka trumhinnorna. Tionde och näst sista låt, Faces of Death smäller in och köttar på med en käftsmäll efter den andra, ett gitarr solo sveper in och smälter ansiktet på alla inom hör avstånd medans Tomas bestämmande sång skövlar liv i tusental.

Albumet får lyssnaren att headbanga från början till slut och kommer definitivt hamna på min spellistan för allt. Med Bara 39 minuters speltid blir det intensiv körning till jobbet på mornarna. Grabbarna finslipar materialet allt mer för varje skiva och blir bara bättre. Bara att lyssna och njut.

1. The Weird
  2. Decay
  3. Funeral Anthem