Liverecension: Reach, Heat & Crashdïet Trädgår’n Göteborg 200229.

Det var nästan för bra för att vara sant. Den där gamla skrönan om att nypa sig i armen som man alltid skrattat lite åt blev helt plötsligt till verklighet. Jag nöp och jag nöp, hårdare och hårdare men samma rubrik stirrade fortfarande tillbaka på mig från mobilskärmen. Reach, Chrashdïet och HEAT skulle göra gemensam turné!

Marcus Johansson (Trummor), Soufian Ma’ Aoui (Bas) och Ludvig Turner (Gitarr och Sång) är Reach från Stockholm.

Reach fick äran att agera förband. Kanske inte så märkligt då Erik Grönwall numera är involverad som promotor/manager till bandet. Dessutom ytterst välförtjänt då Reach är ett av de mest spännande ”nya” banden inom Melodic Rock. Vi har följt dem under två år nu ända sedan förra hyllade albumet ”The Great Divine” landade i vår inkorg men de går mycket längre tillbaka än så.

Hursomhelst så säger de själva att det är från just nämnda album de själva räknar då de med det gjorde en nystart i karriären. Vi får också sex av sju låtar under konserten från albumet. Setet har tightats till under senare tid och onödigt material som Black Sabbath covern ”War Pigs” har plockats bort . Borta är även de lite lugnare spåren från albumet och de har hittat en riktigt allsångs favorit i avslutande ”Running On Empty” som passar utmärkt för ändamålet. Dessutom bjuder de på nytt material i form av kommande singeln ”Higher Ground”. En låt som verkligen ger mersmak inför ett kommande tredje album senare under året.

Summa sumarum märks det att föregående turné har gjort bandet gott. De känns mycket mer självklara både i sina roller på scenen men även i låtval och Ludvig har lärt sig att domptera sin publik med en van hand. Med nytt album och ytterligare turnérande kommer de ta ytterligare steg framåt men i kväll med endast en halvtimma speltid och i och med starttiden som första band räcker det ändå till klart godkänt med mycket mersmak.

Dave Dalone (Gitarr), Crash (Trummor), Jona Tee (Keyboards) och Jimmy Jay (Bas) är tillsammans troligen Sveriges tightaste och bästa liveband. Kombinera det med duracell kaninen Erik Grönwall (som är någonstans, ingenstans och överallt samtidigt därför svår att fånga på bild) och ingen slår dem på fingrarna.

Det har pratats mycket om en nystart inför releasen av nya albumet ”II”. Även om förra albumet ”Into The Great Unknown” kanske var bättre än vad det fick i betyg från fansen så funkade låtarna faktiskt inte riktigt live. Det var inte dåligt men det saknades ös och publiken kom inte riktigt i symbios med bandet. Hur mycket Erik än tog i och hur mycket han än studsande runt på scenen så lyfte det aldrig taket. Även gitarristen Dave kom lite i skymundan då faktiskt en del låtar saknade både maffiga riff och gitarrsolo.

Men gosse om de tar igen det med nya albumet! Pang, pang, pang! Tre första låtarna ut är samtliga från nya albumet. Och trots att det endast är en vecka gammalt är publiken med på noterna från första ton. Tobias Forge cyklar på en trehjuling ut på scenen i senaste turnén. Rob Halford har alltid varit mycket värre och sladdat in på en Harley Davidson, varvat motorn och hetsat publiken till extas. Men HEAT ja de har istället snott med sig värsta och största ångvälten från västlänks bygget i staden och kör på den ut och fullkomligt manglar sin publik redan från start!

Vi vet att Erik är en showman utan dess like och att bandet nog är Sveriges bästa liveband. Vi har sett dem förut och vet vad de kan. Men likt en racerbil som växlar ner till tvåans växel inför en omkörning gör bandet detsamma med sin ”andra” växel i form av de nya låtarna. De växlar upp till trean på några ställen under kvällen, främst i form av ”In And Out Of Trouble” och ”Redefined” men i övrigt varvar de på tvåan till rött under hela konserten. Bandet briljerar, Dave får äntligen visa hur jäkla bra han är som gitarrist, Jimmy och Crash är fenomenala tillsammans och Jona är brännhet bokstavligt talat (39 graders feber men lirar ändå) bakom sina keyboards. Eriks röst har värmts upp under första konserten uppe i Stockholm dagen innan och är felfri rakt igenom. Han hoppar, studsar, hjular och publiksurfar om vartannat. Släpper inte sin publik en sekund.

Vi får endast en låt i från ”Kenny eran” i form av ”Beg, Beg, Beg”. Och ärligt talat kanske de kunde skippat den med. Med fyra album i ryggen med Erik vid mikrofonen kan de verkligen leva upp till senaste albumtiteln. ”Adress The Nation”, ”Tearing Down The Walls”, ”Into The Great Unknown” var de sista uppgraderingarna i version 1.0. Med senaste albumet presenterar de HEAT version 2.0 och de har aldrig varit bättre. Frågan är om något svenskt band inom Melodic Rock har varit bättre? Nej, jag tror faktiskt inte det. Tack för uppvisningen grabbar. Det här var helt jävla magiskt!

Betyg: 10/10.

Setlist:

One By One

Rock Your Body

Dangerous Ground

Emergency

In and Out of Trouble

Breaking the Silence

Come Clean

Beg Beg Beg

Redefined

Rise

It’s All About Tonight

Living on the Run

Inferno

A Shot At Redemption

Album omslaget från ”Rust” fungerar också utmärkt som backdrop. Särskilt rostiga var dock bandet inte.

Chrashdïet får äran att avsluta kvällen. Ingen lätt uppgift med tanke på HEAT:s fantastiska gig strax innan. Men vi lämnar det åsido. Likaså det faktum att bandet haft flera olika sångare genom historien. Vi koncentrerar oss på denna uppsättning med nuvarande sångaren Gabriel Keyes.

Senaste albumet ”Rust” släpptes under fjolåret till fina recensioner. Bandet kändes med nye sångaren Gabriel pånyttfött och releasefesten med live gig blev en stor triumf. Bandet har turnerat friskt efter det vilket gjort att Gabriel hittat sin roll på scenen väldigt fint.

Genom konserten får vi låtar från hela karriären. Martin och Peter rör sig inte överdrivet mycket utan låter mest sina instrument tala. De bidrar också med kör på ett förtjänstfullt sätt. Scenen är istället Gabriels och han rör sig hemtant och naturligt. Men det är hans röst som är det väsentliga.

Gabriel behandlar såväl de gamla klassikerna som de nya med en oerhörd professionalism. Till och med Skid Row:s gamla klassiker ”I Remember You” som framförs akustiskt med enbart Gabriel och en gitarr har sällan låtit bättre. Den här killen har verkligen den ultimata rösten såväl till en sleazig rockrökare som vid lägerelden till trubadur hitsen.

Så vi verkar även här vara på väg mot höga betyg. Men det blir ändå inte så i slutändan. Bandet är bra men varken Peter eller Martin bidrar till att höja själva upplevelsen. De går till slut crazy och byter faktiskt plats med varandra. Men mer blir det inte. Gabriel sjunger fantastiskt men har fortfarande lite att slipa på i sin scennärvaro. Han lyckas inte helt att fånga min hela uppmärksamhet konserten igenom. De gamla hitsen är för få och överglänses faktiskt av de nyare låtarna. Gabriels cover är grym men ofantligt tråkig. Den har gjort av så många på pubscener Sverige runt i över två decennier.

Chrashdïet har trots all sin erfarenhet endast ett album i ryggen med nuvarande line up och de har till skillnad mot HEAT en bit kvar till att bli version 2.0. Men med Gabriel har de alla chanser i världen att också komma till det stadiet där man egentligen inte bryr sig om det gamla längre. Det ska bli oerhört kul att följa resan

Av: Magnus Blomqvist