Lugnet

Bolag: Pride & Joy Music

Release: 25 januari 2019

Det svenska bandet Lugnet släpper albumet Nightwalker den 25 januari. Bandets sound är klart influerat av 70-tals rock och det sköna gitarrljudet från Matti Norlin och Marcus ”Mackan” Holten skapar en tung aura som kan få vilken publik som helst att vagga med i ren njutning. Fredrik Janssons taktfasta trummande vittnar om erfarenheten från Angel Witch. Lennart ”Z” Zethzons bas lägger tyngden i bakgrunden och allt knyts samman av den skönt raspiga och tonsäkra rösten hos Johan Fahlberg.

Jag hör en del influenser från Hendrix, Pink Floyd, AC/DC, Blue Öyster Cult… Ja listan kan bli mycket längre men jag tror ni förstår vad jag menar.

Jag kan nästan känna doften av rökelse och se de psykadeliska tapeterna när jag lyssnar på låtar som Never Again och Death Laughs at You. Men det är inte bara nostalgi. Faktum är att albumet som producerats av bandet själva har ett sammanhang och ger en känsla av berättande. Det ligger en skön tyngd i bakgrunden som hela tiden lyfter fram och ger tryck i högtalarna. Alla i bandet får ta plats men samtidigt hörs det att det är ett grymt samarbete som skapat albumet.

Ska jag gnälla på något så kan det kännas lite släpigt emellanåt men det vägs fort upp av farten i låtar som Nightwalker och Begging och djupet och tyngden i låtar som Kill us All. Bilden jag får av bandet är att de har spelat och haft roligt med hårdrocken men att de tillsammans hittat det de vill göra. En återgång till den rock som många av dagens band haft som inspiration. Och vem vet? Det här albumet kanske kan inspirera några av morgondagens stora namn på plancherna!

/P.Pousár