Martyr – Fists Of Iron

Gates Of Hell Records

24 Juli

Nicolas Peter har här tagit alla sina tankar och idéer kring power-, -speed  och heavymetal och gjort sanning av dem. Det landar som en rad låtar av raka trummor, diskantsång och dubbla gitarrer.

Albumet börjar rätt starkt med Lightning Strikes men det visar sig vara ett löfte som inte hålls. Redan halvvägs in i låten börjar lyssnaren tröttna lite på låten då trummorna har fått en matt framtoning och helt enkelt inte lyckas driva låten framåt som de borde. Fists Of Iron följer upp med ett klassisk heavy metal intro som följs upp av tuggande gitarrer, mullrande bassträngar och sången som kommer in riktigt snyggt. Men trots att det finns en del rätt snygga detaljer, så är det idel upprepningar. Även om verserna ska vara tydligt formaterade  och refrängen ska vara upprepad så kan det väl få finnas små variationer som gör att det blir intressant att lyssna på? Om det inte finns blir det långa fem minuter. Så landar vi i Thunder som är spår tre på skivan. Ett instrumentalt spår som blir ännu tråkigare än Fists Of Iron. Protectors Of Metal följer upp och även om det är en riktigt bra låt så blir det återigen rätt rakt och trist. Till sist avslutar bandet med Nothin´But Metal som även här är en rad upprepningar, snarare än en sammansatt låt. En detalj som sticker ut här är märkligt nog vad som låter som en ringklocka på en cykel?

Det skulle ha kunnat bli vansinnigt bra om det bara hade funnits ett djup också, men trots att det är en duktig musiker och sångare som står bakom alstret håller det inte hela vägen fram. Det saknas influenser och det är nog en av riskerna med att göra ett soloprojekt på det här sättet.

Låtlista:
1. Lightning Strikes
2. Fists of Iron