Metal Sunday

Elden – Nostromo

Elden tror på kraften i tunga metall riff, melodiska körer och en helt utomvärldslig upplevelse. Bandet bildades 2012 i Karlstad, Sverige och började skriva låtar påverkade av artister som Mastodon, Baroness, The Sword och klassiska band från 70- och 80-talet. De spelade in och släppte sin första demo ett år senare och uppträdde regelbundet på lokala arenor. 2015 släppte Elden sin första EP och började turnera runt om i landet.
Efter att ha byggt ett litet följe av både lokala och internationella fans började bandet utveckla sitt ljud och tog sina låt skrivningar i en intressant riktning – ännu tyngre riff, mer tydlig sång och en överlag mer imponerande produktion.

Sarcasm – Estoeric Tales of the Unserene

Sarcasm: s efterlängtade andra album Within The Sphere Of Ethereal Minds var en triumf av vilja över tragedi. Det livfulla beviset att tjugotre år (!) Efter deras sista inspelning, kunde ett band komma tillbaka från de döda och leverera mot alla odds sitt bästa album ännu, trots de många hinder på deras väg, minst är den tragiska och plötsliga döden av deras trummis, den sorgligt saknade Oskar Karlsson, bara några månader innan det var tänkt att gå in i studion. Esoteric Tales Of The Unserene upprepar inte bara den bristen, utan lägger till nya nyanser och ljud till deras redan episka stil, vilket bevisar att nästan tre decennier efter att de först bildades 1990 i Uppsala, har SARCASM fortfarande något nytt och relevant att säga.

Hazzerd – Delirium

HAZZERD bildades ursprungligen av trummisen / huvudvokalisten Dylan Westendorp och gitarristen Brendan Malycky, två tonåringar i Calgary som inspirerades av thrashlegender som Overkill, Metallica och Anthrax. Gruppen släppte själva sin debut-EP, ’Victimize The Innocent’, 2014. Året efter rekryterades 18-åriga huvudgitarristen Toryin Schadlich.

Förra året fick HAZZERD uppmärksamhet från M-Theory Audio efter att ha varit med på Gimme Radio, där Dave Mustaine talade väl om gruppen som ett lovande thrash band. Han inkluderade också bandet på sin personliga lista över skivsamlingsval, där HAZZERD var en av endast två nyare band listade (den andra var Power Trip).

Under de senaste åren har HAZZERD uppträtt tillsammans med Striker, Vicious Rumors, Archspire, Spellcaster och Grim Reaper förutom att ha spelat stora kanadensiska festivaler som Loud As Hell och Armstrong MetalFest. På senare tid avslutade gruppen en framgångsrik serie show norr om gränsen till Hatchet.

Hyperia – Insanitorium

Insanitorium är debutalbumet till det kvinnliga frontade melodiska thrash metalbandet Hyperia. Den innehåller tio låtar med skrikig och hård sång, melodiska gitarrer, komplicerade baslinjer och hårt träffande trummor. Dessa 10 låtar levererar en komplex blandning av genrer från Thrash Metal till Power Metal och Death Metal. Hyperia, som drar påverkan från många olika musikalartister, strävar efter att utmärka sig bland andra band och inkluderar en hel del variation från låt till låt.

De lyriska teman för Insanitorium är baserade kring temat att fastna i en galen asyl för att begå onda brott och inte ha någon väg ut. Det handlar om idén att fastna i huvudet och det ensamma tillståndet att leva på ett asylum.

At First – Deadline

At First har delat scenen med hakter som Bring Me The Horizon, Textures, The Royal och Dool. Med deras energiska liveuppträdande och no-nonsense mentalitet har At First vunnit flera bandtävlingar och spelat på festivaler och arenor som AFAS Live, Breda Barst och PAARD Haag. Med sin debut EP ’Dreams Inc.’ fick först berömda kritiker från den nederländska pressen som Aardschok, McSharq.nl, Never Mind the Hype, IndieXL och Pitkings.At först skjuter gränserna för alternativ rock och metal och visar breda inflytanden. Påverkan som varierar från Rage Against the Machine till Alter Bridge och Halestorm till Northlane. Dessa gränser bryts av deras moderna, komplexa ljud där brummande riff åtföljs av alternativa spår. Med en mängd olika ljud och sångstilar berättar At First en berättelse som kommer att hålla dig intresserad.