Metal Sunday

Välkomna till den första i många Metal Sunday som kommer ha små recensioner med nyheter från det mer hårdare spektrat av genren.

Shadow Breaker – Self Titled

Superprojektet Shadow Breaker från Besançon/Charleville-Mézières i Frankrike gör entré i år med självbetitlade debutalbumet som släpptes nyligen via Pride & Joy Music. Bandet är en duo som består av Chris Savourey (Born Again) på gitarr och Franck Moondog (The Bymz) på sång. Gillar du klassisk hårdrock inspirerad av bland annat Scorpions, AC/DC, Whitesnake, Ratt, Dokken etc. lär garanterat uppskatta det du hör. Catchiga riff, trallvänliga refränger och rockiga melodier utlovas.

Dyscordia – Delete / Rewrite

Ett Progressive Power band från Belgien som har veteraner från genren och band som Artach, Gwyllion och Impedigon. Kommer nu med sitt senaste alster släppt via Road Mark Studios på 54 minuter och 10 spår, en bra skriven skiva som sticker ut och skiljer sig från mängden av allt ”samma” som spelas nu. Jens Bogren fick ännu en gång ha sista ordet och ge låtarna liv med sitt signatur sound som på tidigare skivor Twin Symbiosis och Words in Ruin. En bra skiva.

Kaldvard – Dømt Til Bål Og Brann

Grannlandet Norge vet hur man gör riktig Black Metal. Kaldvard släppte slutet av förra året sitt andra album, 7 spår som är strax över 35 minuter så ganska kort album. Lyriken handlar om legender från både nationen som internationellt och historier som pratats runt läger eldar. Helt klart värt att ta tiden för det. Skapat av Kaldr och Galge (Gravdal) som båda haft långt uppehåll från musiken och tillsammans med bassisten Ve så blev trion komplett. För dem som gillar denna stil och historiska legender. Passar verkligen fans av genren.

Elegy Of Madness – Invinsible World

Elegy Of Madness kommer från Taranto (Italien) och grundades 2006 av gitarristen Tony Tomasicchio efter att han lämnat rockbandet Ragion Pura. Efter ett demo och tre studioalbum presenterar dom fjärde studioalbumet ”Invisible World” via Pride & Joy Music. Ett symphonic metal-album som påminner starkt om band som Epica och Xandria bland annat. Rena julafton om du gillar den här typen av musik.

Hex A.D. – Astro Tounge in the Electric Garden

Vad sägs om lite Progg med Doom vibbar, genrens storhetstid knackar på dörren. Hex A.D. Från Norge slår på stort med nya albumet som släpps den 21 denna månad. Många härliga riff och en kopiös mängd progg, grym blandning med Doom som får det hela mer illavarslande stämning. Rowan Robertson (DIO) har lagt alla gitarr partier på bonus spåret Grace and Pain. Thomas Tofthagen har lagt sina licks på spåret Hawks & Doves vilket är det bluesigaste spåret på skivan tillsammans med Eirikar Haukssons på sång skickade den till nya höjder. Kommer snart i skivbacken.

av: Robin ”Gråben” Gustafsson & Lucas ”LMZ” Zimmermann