Meurtrières

Gates of Hell Records

24 Juli

Franska Meurtrières spelar rå, intensiv metal med punk influenser och presenteras i självbetitlade Ep:n som släpps i en re-release som tog scenen med storm när den släpptes. Det är en episk mix av klassisk skrovlig metal musik som kompletteras av medeltida bilder.

Första spåret A La Spatha slår upp dörrarna med klassiska riff och en ösig och skitig punk som tar med lyssnaren ner i katakomberna för att röja. Duo-gitarristerna Flo och Olvivier samarbetar bra med varandra och deras melodier hoppar visserligen fram och tillbaka, men samtidigt lyckas de hålla det simpelt vilket för fram musiken framåt Närmare mot slutet byts stilen ut och skänker istället en nostalgitripp med en liten hyllning till Am i Evil? Av Diamond Head men i ett snabbare tempo. Alienor som är andra spåret tar hjälp av tidiga Iron Maiden. Som en framrusande tjur flödar energin hos dem som i en kaosartade mosh pit.Fleurs sång är vackert framförd på franska och känslorna gräver sig djupt in i sinnet, fastän språkbarriären är ett faktum så förstår lyssnaren syftet med musiken. Trummisen Thomas börjar med ett lekfullt trumslagande i fjärde spåret Rosae Bellum och fortsätter på samma sätt genom låten. Det skänker en kort glädje för stunden i nuet. Xavier köttar på med rytmen som nu tvingar upp pulsen i högtryck, vilket får trycket att höjas rejält. Sista spåret La Dèferlante höjer upp ett glas fyllt med vin i en skål tillägnad rockgudarna i Judas Priest. I detta spåret sänks tempot i det varma svettluktande rummet och alla närvarande börjar långsamt headbanga rytmiskt. En atmosfär av gemenskap för musiken skapas och tycks eka och fortsätta ut i oändlighet.

Detta är en fantastisk första skiva som även är producerat av bandet på egen hand. Dess hyllningar till den klassiska erans band med inslag av deras egen stil är något som aldrig kommer att gå ur tiden.

1. A La Spatha
  2. Alienor
  3. La Fille Du Cerbère